Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Adverteerder mat gezet

25 juni 1998 - 22:003 minuten leestijdAchtergrondCarrière
Hub van de Laar
Hub van de Laar

Om een IT’er te schaken, moet je het spelletje wel kunnen spelen… Hoeveel stappen denk jij vooruit? Deze tekst was te lezen in een personeelsadvertentie in Computable (12 juni, p.53), waarin een man en een jongetje zijn afgebeeld achter een schaakbord.

Het schaakbord bevreemdde mij al meteen. Met moeite is te zien dat de letters vooraan op het bord staan, en niet aan de zijkant. Rechtsonder ligt een wit vakje. Dit doet veronderstellen dat er van voren naar achter gespeeld wordt. Helaas kan dit niet waar zijn. De witte pion helemaal achteraan staat dan op de eerste of de achtste rij. De eerste rij kan niet, omdat pionnen starten op de tweede rij en niet achterwaarts mogen, maar de achtste rij kan ook niet, omdat er dan verplicht gepromoveerd moet worden naar een stuk. Kortom: het bord ligt verkeerd.
De stelling is ook merkwaardig. Voor het gemak ga ik er even vanuit dat de ‘vader’ wit heeft en de jongen zwart. De jongen heeft dan zojuist een pion geslagen, maar hij had ook met het paard de witte toren vooraan op het bord kunnen slaan. Gezien de leeftijd van de jongen het waarschijnlijkst.
Van de ‘vader’ mag verwacht worden dat hij wel vooruit denkt! Helaas is dit niet het geval. Met hetzelfde paard waarmee de jongen de toren kan slaan, kan hij een dubbele aanval uitvoeren op de koning en de dame (‘vork’). Omdat het schaak moet worden opgeheven, valt daarna de dame. De vader heeft dit gevaar niet voorzien. Geen van beiden denkt dus vooruit.
Ik ben beslist geen grootmeester, maar het lijkt mij niet moeilijk dit soort fouten, in zo’n dure advertentie, te voorkomen.

Hub van de Laar
 
Reactie
‘Iedereen speelt volgens dezelfde spelregels. Hoeveel stappen denk jij vooruit?’, zo luidde de advertentie. Hub van der Laar heeft gelijk. Zijn grondige analyse leidde ook onmiddellijk tot een uitnodiging voor een nadere kennismaking (want we hebben nogal wat ruimte voor mensen die kritische analyses kunnen maken). De vraag blijft hoeveel stappen je vooruit moet denken in dit werk. Want als zowel speelveld, spelers en spelregels voortdurend veranderen is het zaak om altijd een stap of drie vooruit te denken. En misschien gaat het op de foto wel niet om een traditioneel schaakspelletje, maar hebben ze de regels veranderd. Dat spreekt ons overigens wel aan…
Annet Verkleij,
recruitment consultant
Oracle Nederland

Razend nieuwsgierig geworden heeft de redactie van Computable ook even contact opgenomen met het reclamebureau dat de advertentie voor Oracle heeft ontworpen.
Directeur Pieter Hemels van het bureau Hemels Van der Hart reageert nogal laconiek. "Op de foto in de advertentie zijn twee mensen zichtbaar. Het jongetje is Tim van der Hart (8 jaar), zoon van onze art-director. De vader wordt ‘gespeeld’ door een mannelijk model. Die bleek echter niets van schaken te weten. Tijdens de fotosessie legt Tim hem dus de grondbeginselen van het schaakspel uit. Waarschijnlijk is daarbij de stelling op de foto ontstaan. Waarom het bord verkeerd ligt? Dat is puur vanwege de compositie gebeurd."
De stelling op het bord biedt de jonge schaker dus onvermoede mogelijkheden. Die zijn overigens pas opgemerkt toen Computable de brief van Hub van de Laar voor commentaar voorlegde aan Oracle. Hemels: "Onze eerste reactie was: Hebben we zitten slapen? Maar nu zie ik het nadeel niet zo. Ik vind het eigenlijk wel mooi."

 

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Meer lezen

    ActueelCarrière

    Kort: Brunel viert 50ste verjaardag, Wortell wint gunning veiligheidsregio (en meer)

    ActueelSecurity & Awareness

    Vaarwel C++ en C: VS zetten in op memory safe-programmeertalen

    AchtergrondOverheid

    Software is gevechtskracht

    ActueelCarrière

    Kort: reorganisatie bij TomTom, investeringen in ai betaalt zich snel uit (en meer)

    Ontslagen
    ActueelCarrière

    ASML ontslaat it-manager om dubbelrol, IFS brengt ai-agent naar fabrieksvloer (en meer)

    Cloudsecurity
    ActueelSecurity & Awareness

    De zware uitdaging van cloudbeveiliging

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs