Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

PC-bezit in Nederland hoger dan in VS

30 september 1998 - 22:003 minuten leestijdActueelInnovatie & Transformatie
Redactie Computable
Redactie Computable

Ouderen en lage inkomensgroepen gaan steeds vaker over tot de aankoop van een PC. Het snelst groeiende segment in de Nederlandse PC-markt zijn momenteel de consumenten tussen 55 en 64 jaar.

De afgelopen jaren steeg de penetratiegraad voor deze groep al fors. Voor dit jaar wordt weer zo’n forse stijging verwacht dat ook deze groep een penetratiegraad van 50 procent zal bereiken. Dit blijkt uit het branche-onderzoekDe Nederlandse detailhandel in PC’s en overig grijsgoed van het Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD) en Uneto (Unie van Elektrotechnische Ondernemers), gepresenteerd tijdens de vakdag van de Firato in Amsterdam RAI.
Eind dit jaar heeft 52 procent van de huishoudens een computer. Ter vergelijking: in de Verenigde Staten bezit 43 procent van de huishoudens een PC. Naar verwachting stijgt de penetratiegraad in Nederland zelfs nog verder. Bemoedigend is de omzetontwikkeling de eerste helft dit jaar. De totale omzet steeg met bijna 20 procent. Vorig jaar groeide de consumentenmarkt met 12 procent naar 2,1 miljard gulden. Volgens Uneto en HBD zal deze groei nog enkele jaren voortduren, ondanks de dalende prijzen.
Binnen zekere grenzen selecteert de Nederlander vooral op prijs. In de oriëntatiefase is de prijs minder van belang, en speelt het vertrouwen in de winkel en de producten een grote rol. Uiteindelijk kiest echter iets meer dan de helft van de consumenten op basis van de prijs de leverancier. De gemiddelde aankoopprijzen verschillen per leeftijdsgroep. Het merendeel van de jongeren van achttien tot 25 jaar besteedt tweeduizend tot 2500 gulden. Van de consumenten van 25 tot 35 jaar koopt één op de drie een PC boven 3500 gulden. Boven de 35 jaar komt de prijsklasse 2500 tot 3500 gulden het meest voor. Mannen kopen doorgaans duurdere PC’s dan vrouwen.
PC’s, randapparatuur en toebehoren zijn te koop bij uiteenlopende partijen. De elektrobranche is goed vertegenwoordigd, maar computer-speciaalzaken behouden de eerste plaats. Systeemhuizen realiseren minimaal 40 procent van de omzet via hardware en toebehoren. Hun belangrijkste klanten komen uit het bedrijfsleven (80 procent). Overheden en consumenten zijn elk goed voor ongeveer 10 procent van de totaalomzet. Daarnaast zijn er de computerhuizen. Zij voldoen aan dezelfde criteria als computer-speciaalzaken, maar richten zich primair op zakelijke klanten en (lokale) overheden. Consumenten vormen ongeveer 15 procent van de klantenkring. Tenslotte zijn er de softwarehuizen. Ook zij verkopen hardware.
De marges zijn het hoogst bij de software (25 tot 30 procent), maar de trend is neergaand. Bij toebehoren als muismatten bedragen de marges 22 tot 28 procent. Daarna volgt de categorie ‘overige randapparatuur’, zoals joysticks, met een brutomarge van 23 tot 27 procent. Op digitale camera’s en scanners wordt 20 tot 30 procent verdiend, maar de marges dalen. Licht stijgend is de marge-ontwikkeling bij fax- en modemkaarten (18 tot 22 procent). Ongeveer dezelfde marges worden behaald bij losse onderdelen voor PC’s. Minder winstgevend is de verkoop van laptops, PC’s en monitoren (10 tot 14 procent). Ook op printers wordt vaak slechts 10 procent verdiend. Bij opslagmedia liggen de marges tussen 12 en 15 procent.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Dit is de weg naar informatietransformatie

    In een wereld waar data en informatie centraal staan, moeten organisaties zich aanpassen aan de digitale toekomst. Informatietransformatie is de sleutel tot het versterken van beveiliging en het bevorderen van efficiëntie.

    Meer lezen

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Kort: Oracle steekt miljard in ai- en cloudinfrastructuur NL en Caribisch gebied krijgt eigen cloud (en meer)

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Kort: Conscia neemt Open Line over, 6,1 miljoen voor 3d-oplossing tandenknarsen (en meer)

    OpinieSecurity & Awareness

    Over post-quantum security (en waarom je nú moet handelen)

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Kort: 15 miljoen voor QuiX Quantum, NTT Data met Eurofiber in 5G-zee (en meer)

    ActueelInnovatie & Transformatie

    RIVM moet grip houden op doorontwikkeling Praeventis  

    TNO
    ActueelInnovatie & Transformatie

    TNO: zonder megaclusters geen nieuwe ASML

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialData & AI

    Private AI helpt gemeenten met vertrou...

    In een tijd waarin gemeenten geconfronteerd worden met groeiende verwachtingen van burgers, toenemende wet- en regelgeving en druk op budgetten,...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs