Een tegenvallende vraag naar millennium-producten heeft Viasoft in moeilijkheden gebracht. Dit Amerikaanse IT-bedrijf verwacht in het eerste kwartaal van het boekjaar 1999 een verlies te lijden.
De omzet zal teruglopen tot tussen de 24,2 en 25,3 miljoen dollar, tegenover 26,1 miljoen een jaar geleden. Het bedrijf zal zo’n dertien miljoen dollar aan bijzondere lasten (afschrijvingen en overname- en reorganisatiekosten) in rekening moeten brengen. Verder wil het het personeelsbestand van 550 medewerkers met 10 procent reduceren.
Volgens financieel directeur Mark Schonau lopen de opbrengsten van 2000-hulpmiddelen terug omdat de meeste grote ondernemingen deze inmiddels hebben aangeschaft. Daarbij ondervond Viasoft steeds meer concurrentie van andere toolleveranciers. "Toen wij met onsOnmark 2000-pakket op de markt kwamen, was het één van de weinige 2000-oplossingen op dat moment."
Viasoft startte vijftien geleden als mainframe-onderhoudsbedrijf. Drie jaar terug richtte de Amerikaanse firma zich op het verkopen van 2000-tools en dacht het een gouden markt aan te boren. Inmiddels is Viasoft op zijn schreden teruggekeerd en concentreert het zich weer op het onderhoud en renovatie van mainframes. Schonau verwacht na 2000 een toenemende vraag naar mainframe-onderhoudswerkzaamheden.
Hij beweert dat zijn bedrijf wel geld heeft verdiend met het verkopen van conversie-oplossingen voor 2000. Dit geld zou volgens hem gestoken zijn in het uitbreiden van de productlijnen en het verbeteren van de service- en consultancy-dienstverlening. De directeur denkt in het tweede kwartaal weer winst te kunnen behalen.