Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Computable Awards
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

Telecom is stiefkind van management

20 oktober 1998 - 22:00ActueelInnovatie & Transformatie
Redactie Computable
Redactie Computable

Nederlandse ondernemingen voeren geen telecombeleid. De telecommanager bestaat niet en de verantwoordelijke besteedt er weinig tijd aan, waardoor bedrijven kortingen mislopen.

Bovendien is de verwarring onder gebruikers groot. Dit blijkt uit onderzoek van de Erasmus Universiteit en een discussie tijdens het congres van de stichting Telecomgebruikers Nederland.
De aanbieders en gebruikers op de telecommarkt begrijpen elkaar niet. Door de liberalistatie is het aanbod enorm toegenomen. De gebruikers kunnen vaak door de bomen het bos niet zien. "Op KPN wordt veel afgegeven, maar het is mij nog niet duidelijk wat de andere partijen aanbieden", zei een radeloze inkoper tijdens het Telecomgebruikerscongres.
Ook ziet het bedrijfsleven telecom niet als een belangrijk onderwerp. Onderzoek van de Erasmus Universiteit Rotterdam wijst uit dat 49,3 procent van de Nederlandse bedrijven geen specifiek telecombeleid voert. Veel ondernemingen kennen geen telecommanager. De verantwoordelijkheid ligt bij de IT-afdeling of bij een manager marketing en communicatie. Dat terwijl de vrije markt mogelijkheden biedt tot flinke kostenbesparing. Nu blijven de meeste ondernemingen gewoon bij KPN, zo blijkt uit een eerder onderzoek van de vereniging van de Bedrijfstelecommunicatie Grootgebruikers.
Volgens directeur Frans van Belle van MCI Worldcom Nederland moeten de aanbieders de inkopers opvoeden. Ze hebben behoefte aan weerwoord van de klant. Volgens Libertel-topman John de Wit dragen ook de advertenties van de telecombedrijven bij aan de verwarring. "Een aantal annonces is misleidend. De voordelen die een bedrijf biedt zijn in de advertenties vaak slimmer geformuleerd dan de werkelijkheid gebiedt. Deze tendens baart me zorgen."
Tijdens het debat ontstond het idee voor een prestatiemeter voor aanbieders. Dit instrument moet gebruikers duidelijkheid bieden over wie wat doet en hoe goed hij daarin is. De telecombedrijven zijn bereid hieraan mee te werken, als een professioneel onafhankelijk instituut het ontwikkelt. Ook de Opta staat achter een dergelijke indicator.
 

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Digitale connectiviteit en cybersecurity in de logistiek

    Praktische paper over logistiek in een steeds digitalere wereld

    Computable.nl

    Innovatie in uitvoering: industrieel bouwen

    Wees voorbereid op de bouwplaats van de toekomst.

    Computable.nl

    Agentic AI in actie

    De stappen van automatiseren naar écht autonoom werken. Welke toepassingen zijn succesvol?

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    Security & Awareness

    De noodzaak van OT-cybersecurity en de...

    ‘Wat je niet weet, kan het meeste zeer doen’ De Europese Unie scherpt de cyberwetgeving stevig aan. Met de nieuwe...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    ai logistiek warehousing
    Data & AI

    Kort: Productiever en méér personeel dankzij ai, Prosus haalt investeerder maar Amsterdam (en meer)

    Overheid

    TU Delft en Argaleo ontwikkelen evacuatietool voor Zeeland

    Data & AI

    IFS leidt dans om industriële ai: ‘De volgende revolutie is robotica’

    innovatie
    Innovatie & Transformatie

    66 miljoen voor innovatie met ai

    zorg ai
    Data & AI

    Kort: Zorg-ict beweegt van capex naar opex, Nederlandse ai-startups halen geld op, Franse llmaas (en meer)

    Cloud & Infrastructuur

    Extra geld voor Nederlandse ruimtevaart

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Ontvang Computable e-Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs