Microsoft onderwerpt de zakelijke relatie tussen online-dienst America Online en browserfabrikant Netscape aan een scherp onderzoek in de antitrustzaak van Justitie. De softwarefirma probeert zo de monopolie-argumenten van Justitie te ondermijnen dat het een overeenkomst met AOL sloot om Netscape een hak te zetten.
John Warden, hoofdadvocaat voor Microsoft, ondervroeg gisteren David Colburn, vice-president ‘business affairs’ bij AOL. De online-dienst heeft namelijk een exclusieve overeenkomst gesloten met Netscape betreffende de AOL-instant berichtendienst in de nieuwste versies van de Navigator-browser. Het contract verbiedt AOL via die dienst reclame voor zichzelf te maken waardoor Netscape klanten zou kunnen verliezen. "Netscape wil gewoon niet meewerken aan een product dat mensen doorverwijst naar een concurrent", verklaarde Colburn. Microsoft trekt echter een parallel naar de eigen overeenkomst met AOL, voor het opnemen van diens software op het bureaublad van Windows 95.
David Boies, hoofdadvocaat voor het ministerie van Justitie, reageert dat die twee contracten niet zijn te vergelijken. AOL koos Microsoft omdat alleen dat bedrijf toegang kan geven tot het bureaublad dat op 80 procent van alle PC’s aanwezig is. Colburn weerlegt dit: "Het exclusieve contract met Microsoft is voornamelijk gesloten om op het bureaublad gelijk te blijven met het Microsoft Network". AOL wou echter ook een andere leverancier hebben voor een tweede browser die geïntegreerd moest zijn met de eigen software.