De oplevering van het nieuwe computersysteem van het Waterleidingbedrijf Midden-Nederland (WMN) kampt met een forse vertraging. Daardoor kunnen het nutsbedrijf en het Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden al vanaf januari geen nota’s meer uitsturen.
Het Waterleidingbedrijf Midden-Nederland besloot ruim twee jaar geleden tot de bouw van een nieuw verbruikersinformatiesysteem (VIS). De bestaande AS/400-toepassing was ‘spaghetti’ geworden. Toen bovendien bleek dat het WMN dit systeem in 1999 nog volop moest testen op 2000-houdbaarheid, besloot de directie het oude VIS uit de lucht te halen. Zijn opvolger bleek echter op 1 januari van dit jaar niet klaar te zijn.
Koos Gerritsen, lid van het managementteam WMN, noemt als hoofdoorzaken de complexiteit van de conversie, waarbij zo’n vijftig miljoen gegevens moeten worden overgezet, en de moeizaam tot stand gekomen koppeling met de Gemeenschappelijke Basis Administratie (GBA). Een paar kleinere conversies en de integratietest moeten nog plaatsvinden. Gerritsen: "Eind mei moet het nieuwe systeem klaar zijn en moeten de nota’s hoe dan ook de deur uit." Het waterschap De Stichtse Rijnlanden laat in een reactie weten dat 1 juni de uiterste deadline is, omdat anders aan een schadeloosstelling niet te ontkomen valt.
De problemen bij het WMN zijn typerend voor de huidige automatiseringsvraagstukken in de nutssector. De energietak en in mindere mate de waterwereld groeien naar een steeds vrijere markt toe. De al jaren draaiende automatiseringssystemen zijn niet toegerust op de toenemende grootschaligheid door de vele fusies en de roep om relatiebeheer. Bij gebrek aan standaardoplossingen zoeken veel nutsbedrijven ter vervanging naar alternatieven. Dat leidt niet altijd tot de gewenste resultaten.