Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Nederland kritisch over klanteninformatie

04 mei 1999 - 22:00ActueelInnovatie & Transformatie
Redactie Computable
Redactie Computable

Wat mogen bedrijven doen met klanteninformatie die zij via hun computersystemen vergaren? Dat was de kernvraag in een onderzoek in opdracht van NCR Corporation onder zesduizend consumenten in Nederland, Frankrijk, Engeland, Duitsland, Spanje en Italië.

Nederlander blijken het meest kritisch te zijn over het gebruik van persoonlijke informatie en transactiegegevens. Driekwart is daar tegen.
De Nederlandse mening staat tegenover die van Engelse en Spaanse ondervraagden. Respectievelijk 71 en 75 procent maakt geen bezwaar tegen het gebruik, mits daar kortingen, bonusprogramma’s en een persoonlijkere dienstverlening tegenover staan. Op de vraag of bedrijven de informatie uit hun transactiesystemen mogen gebruiken om hun aanbod meer op de persoonlijke smaak van de individuele consument af te stemmen, antwoordt 56 procent van de Nederlanders negatief. In Engeland en Duitsland is dat 20 procent. De onderzoeksresultaten zijn bekend gemaakt op een NCR’s Customer Relationship Congres.
Bedrijven gebruiken hun crm-systemen (customer relationship management) niet optimaal. De consument krijgt bijna dagelijks via post of telefoon, of aan de deur ongevraagd een aanbod. Dejunkmail zet nauwelijks aan tot koop. Gemiddeld 1 procent van de ondervraagden zegt dat de ongevraagde informatie aanleiding vormt om een product of dienst te kopen.
Een kwart van de Europese consumenten vindt dat bedrijven weinig respect hebben voor privacy en dat het lastig is om uit marketingsystemen geschrapt te worden. Spanjaarden, Engelsen en Fransen zijn het bezorgdst dat het bedrijfsleven privacy-regels negeert. De Nederlanders zijn minder bezorgd, volgens de onderzoekers omdat de Nederlandse privacywetgeving nogal streng is.
Om klanten te helpen met het oplossen van de privacy-problematiek heeft NCR het Privacy Centre opgericht. Daarvoor is nauw samengewerkt met de Nederlandse Registratiekamer. Binnen het centrum is kennis aanwezig over de privacywetgeving in de verschillende landen. Die kennis is beschikbaar voor bedrijven die een Teradata-pakhuis willen opzetten. Daarnaast gaat NCR zijn Teradata-gebruikers ook speciale dataprotectiesoftware aanbieden. Deze software komt in de loop van dit jaar beschikbaar. De bedoeling is dat de datapakhuizenprivacy-enabled worden.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Dit is de weg naar informatietransformatie

    In een wereld waar data en informatie centraal staan, moeten organisaties zich aanpassen aan de digitale toekomst. Informatietransformatie is de sleutel tot het versterken van beveiliging en het bevorderen van efficiëntie.

    Meer lezen

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Injectie van 111 miljoen in PhotonDelta definitief

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Kort: Innovatiezone in Almere, grote Defensiedeal Pro Warehouse (en meer)

    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Ontdek de toekomst van IT-support en managed services op de MSP Show & Service Desk Show in Utrecht

    AchtergrondOverheid

    Software is gevechtskracht

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Groningse doorbraak bij 3d-printtechniek voor robotjes

    AchtergrondInnovatie & Transformatie

    Tech aan het front

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Ontdek de toekomst van IT-support en m...

    Op 16 september 2025 vindt in de Jaarbeurs in Utrecht een gloednieuw event plaats dat volledig is gericht op IT-professionals:...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs