Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

Imago van de IT-branche verslechtert

17 mei 1999 - 22:00ActueelInnovatie & Transformatie
Redactie Computable
Redactie Computable

De waardering voor IT-bedrijven van zowel studenten als professionele automatiseerders is het afgelopen jaar afgenomen. Dit blijkt uit onderzoek van Blauw Marktonderzoek uit Rotterdam.

Het onderzoek komen hard aan in de IT-branche. De afgelopen maanden hadden veel IT-bedrijven de mond vol over het belang van een goed imago; dat moet studenten naar de technische opleidingen en werknemers naar de IT-branche lokken.
Met name de tegenvallende resultaten van Baan dragen bij aan het negatieve beeld van de sector. Daarnaast hebben de eenzijdige communicatie over het 2000-probleem, de invoering van de euro en de personeelstekorten het imago geen goed gedaan. Baan, vorig jaar nog de grootste stijger op de ranglijst, is in een vrije val geraakt, en concurrent SAP wordt meegesleurd.
De professionele automatiseerders waarderen HP het meest, maar minder dan vorig jaar. HP blijft eerste doordat de belangrijkste mededingers Compaq, Oracle en Baan ook lager scoren. CMG en Cap Gemini zien eveneens de waardering teruglopen. Syntegra en Origin stijgen het meest. Studenten geven Oracle en Logica de hoogste cijfers. CMG blijft de bekendste IT-werkgever. Ruim 53 procent van de studenten noemt spontaan deze naam. Ook de bekendheid onder professionals is toegenomen, maar dit gaat niet samen met meer waardering. Automatiseerders overwegen steeds vaker Logica als mogelijke werkgever. Van de niet IT-bedrijven geniet ABN Amro de voorkeur, ook onder studenten.
Het succes van Logica schuilt volgens de onderzoekers grotendeels in de reclamecampagne, met de sloganIT’s all about emotions. Het bedrijf kreeg de Gouden Hengel, Blauws prijs voor het bedrijf waarvan de bekendheid en waardering het meest toeneemt. Bedrijven die menselijke aspecten centraal stellen in hun campagnes scoren doorgaans goed; ook Pink Elephant en Inter Access hebben hiermee succes.
Het salaris is een steeds belangrijker criterium bij de keuze voor een werkgever, vooral bij studenten. Vorig jaar waren de starters tevreden met een beginsalaris van 3780 gulden bruto per maand, nu rekenen ze op 4130 gulden – een forse stijging, die een loongolf in het vooruitzicht stelt. Ook de automatiseerders met een commerciële achtergrond vinden het salarisperspectief belangrijk. De technici letten meer op opleidingsmogelijkheden en afwisselend werk.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Innovatie in uitvoering: industrieel bouwen

    Wees voorbereid op de bouwplaats van de toekomst. De praktijk van verschillende manieren van industrieel bouwen

    Computable.nl

    Agentic AI in actie

    De stappen van automatiseren naar écht autonoom werken. Welke toepassingen zijn succesvol?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialData & AI

    AI in softwaretesten: tussen belofte e...

    De opkomst van kunstmatige intelligentie (AI) wekte hoge verwachtingen in de wereld van softwaretesten. Zelflerende testsuites, automatisch gegenereerde testgevallen en...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    Computable.nl
    ActueelInnovatie & Transformatie

    Imago IBM vertoont nog geen scheurtjes

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Ontvang Computable e-Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs