In de strijd om de schaarse automatiseerders proberen steeds meer IT-bedrijven hun werknemers te verlossen van vervelende huishoudelijke klussen. IT’ers kunnen op het werk hun kleren laten wassen, stomen en strijken. Ook een kok die de avondmaaltijd prepareert of een tuinman die het gazon maait, maken deel uit van de nieuwste arbeidsvoorwaarden.
Werknemers van automatiseringsbedrijf 4BB kunnen sinds kort gebruik maken van dit soort diensten. De organisatie uit Houten, die bestaat uit een aantal samenwerkende IT-bedrijven, heeft hiervoor een contract afgesloten met Swinxx. Deze startte in februari met een dienstenpakket gericht op de wensen van de werknemer. Het gaat om financiële aanbiedingen, zoals pensioenregelingen, verzekeringen en spaarloon, en om bijzondere diensten als vakantieservice, stomerij en een kapper op de werkplek.
Communicatiemanager Marc Hoenke van 4BB meent dat de kwaliteit van de vrije tijd toeneemt als ingehuurde krachten vervelende klussen verrichten. "We hebben te maken met een krappe arbeidsmarkt voor automatiseerders. We moeten concurreren met grote IT-bedrijven, die beschikken over goed gevulde geldbuidels. Wij willen deze strijd aangaan, maar niet door geld te bieden."
Op dit moment is 4BB het enige IT-bedrijf dat gebruik maakt van Swinxx, dat wel onderhandelt met drie andere automatiseerders. Oprichter en directeur John van Silfhout wil geen namen noemen, maar het gaat om kleine tot middelgrote ondernemingen. Andere IT-ondernemingen doen iets soortgelijks. Cap Gemini bijvoorbeeld test de virtuele winkelCapshop. Werknemers kunnen ’s ochtends een boodschappenlijstje via het intranet doorgeven en aan het eind van de dag levert supermarkt C1000 de levensmiddelen af.
"Het is geen toeval dat dit concept aanslaat in de IT-branche. De problemen op de arbeidsmarkt zijn enorm, het inkomens- en opleidingsniveau zijn hoog en er is sprake van een grote werkdruk. Bovendien zijn de bedrijven in deze branche vrij innovatief", zegt Van Silfhout.