Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

Ontologieën moeten zich gaandeweg verdiepen

10 juni 1999 - 22:003 minuten leestijdOpinieData & AI
M.V. (e.a) Jonkers
M.V. (e.a) Jonkers

Er moet niet gestreefd worden naar een zaligmakende business-ontologie; dit is de oude fout van het ondernemingsbrede datamodel. M.V. Jonkers en M.E. Sanders over het ambitieniveau van ontologieën.

De toepassing van ontologieën voor gegevensontsluiting roept bij de heer König vragen op, zo blijkt uit zijn reactie op ons artikel ‘Het nieuwe gegevenspakhuis gaat bovengronds’ (Computable, respectievelijk 30 en 2 april). In dat artikel geven we een overzicht van een aantal nieuwe technieken die op het punt staan een rol te gaan spelen bij het oplossen van gegevenspakhuis-achtige problemen.
Voor een succesvol gebruik van een gegevenspakhuis zijn goede beschrijvingen van de beschikbare gegevens, metagegevens, essentieel. De correctheid van deze metagegevens is alleen op economische wijze te garanderen als ze gekoppeld zijn aan de feitelijke gegevens. De metagegevens moeten leidend zijn: zij bepalen hoe gegevens in het pakhuis tot stand komen.
De door de business gehanteerde begrippen kennen wel degelijk exacte definities, de omzet wordt niet uit de losse pols berekend. Het probleem zit erin dat op uiteenlopende wijzen tegen dezelfde gegevens wordt aangekeken: de ene afdeling ziet een en/of-rekening als één rekening, de andere als twee. Automatiseerders moeten niet proberen de business tot dezelfde definities te dwingen, maar hen de middelen geven om zelf, in business-terminologie, hun gegevensbehoefte te specificeren. Op dat niveau kan de business zelf achter het stuur gaan zitten.
De huidige metagegevens lenen zich hier nauwelijks voor. Ze zijn het antwoord van de automatiseerder aan de zakenman in de ballon, die vraagt waar hij is: ‘Je zit in een rieten mand, die hangt onder een ballon, op 30 meter boven de grond’. De metagegevens beschrijven slechts de structuur van gegevens. De betekenis ervan is hooguit in natuurlijke taal gegeven. Maar daarmee is het slecht specificaties maken.

Gegevensintegratie

Met een ontologie wordt beschreven hoe concepten samenhangen: een ballon is een voertuig, met een locatie en een bestemming. Niet alleen voor de gebruiker kan de betekenis van gegevens zinvol worden vastgelegd; het is een beschrijving in een kennissysteem waarover geautomatiseerd geredeneerd kan worden. Hiermee zijn deze hogere-orde metagegevens bij uitstek geschikt voor de actieve, leidende rol waaraan behoefte is. De wetenschap grijpt ontologieën dan ook aan als de oplossing voor intelligente gegevensintegratie. Maar ook het bedrijfsleven begint ontologieën op te pakken, bijvoorbeeld voor gegevensuitwisseling met partners (voor meer commerciële voorbeelden, zie http://www.ontology.org).
In hun nieuwe rol worden ontologieën pragmatisch benaderd. Er moet niet gestreefd worden naar een zaligmakende business-ontologie; dit is de oude fout van het ondernemingsbrede datamodel. Incrementeel en toepassingsgericht kunnen de concepten van een bronsysteem gerelateerd worden aan die uit de belevingswereld van een gebruikersgroep. Natuurlijk zal het ambitieniveau van deze ontologieën in het begin niet hoog zijn en zullen de ontologieën aanvankelijk nog sterk de bronsystemen weerspiegelen. Gaandeweg kan verdieping worden aangebracht – het resultaat staat voorop.
Drs M.V. Jonkers en Ir M.E. Sanders,
Ordina Utopics Innovatiecentra


Meer over

ECM

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Beveiliging van AI in de praktijk

    AI is hot, maar de praktijk binnen grote organisaties blijkt weerbarstig. Stop met brandjes blussen; zo schaal en beveilig je met succes.

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialData & AI

    AI in softwaretesten: tussen belofte e...

    De opkomst van kunstmatige intelligentie (AI) wekte hoge verwachtingen in de wereld van softwaretesten. Zelflerende testsuites, automatisch gegenereerde testgevallen en...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    AchtergrondData & AI

    Intelligentie op de plek waar het ontstaat

    ActueelData & AI

    Kort: 100 miljoen voor Nederlandse ai, down under investeert ook (en meer)

    Luchtfoto van het datacenter-complex van Microsoft in Middenmeer.
    ActueelData & AI

    Microsoft breidt datacenter in Wieringermeer fors uit

    OpinieData & AI

    Van uitvoerder naar regisseur: hoe ai werk en talent samenbrengt

    ActueelData & AI

    Amsterdams-Russische Nebius ‘hofleverancier’ van Microsoft

    OpinieInnovatie & Transformatie

    ASMI, de stille kracht achter chip van morgen

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Ontvang Computable e-Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs