Nederlanders zullen dit jaar voor 2,8 miljard gulden aan online-aankopen doen. Dat is een stijging van 250 procent ten opzichte van vorig jaar. Dit voorspelt onderzoeksbureau Pro Active International in zijn vierde Nationale Internet Monitor (NIM).
Op dit moment telt Nederland 2,7 miljoen Internet-gebruikers, waaronder zowel particulieren als bedrijfsgebruikers. Met name die laatste categorie is verantwoordelijk voor de groei aan Nederlandse Internet-handel.
De zakelijke aankopen stijgen van 450 miljoen gulden naar 2,05 miljard gulden. De privé-aankopen zullen ook groeien: van 350 naar 750 miljoen gulden. De verviervoudiging van bedrijfsaankopen wordt veroorzaakt door een verdubbeling van het gemiddelde aankoopbedrag.
De groei van particuliere aankopen is te danken aan een feit dat het aantal transacties simpelweg toeneemt. Het gemiddelde aankoopbedrag voor consumenten blijft op 160 gulden liggen. In beide categorieën blijft de aanschaf van hardware het snelste groeien. Inmiddels valt 40 procent van de aankopen onder die noemer.