De invoering van een financieel systeem is bij de provincie Zuid-Holland volledig uit de hand gelopen. Na drie jaar bouwen is het systeem nog niet af en zijn totale kosten meer dan vervijfvoudigd tot ruim 6,5 miljoen gulden.
De provincie Zuid-Holland besloot in 1996 tot de invoering van het ‘Financiële registratie- en informatiesysteem’ (Fris). Nadat bleek dat de op de markt aanwezige software te weinig mogelijkheden bood, koos de IT-afdeling ervoor zelf het mainframe-standaardpakket op maat te maken voor een PC-omgeving. De opleverdatum van 1 januari 1998 is vier keer uitgesteld. Halverwege 1998 is het project gestopt omdat het PC-systeem niet goed werkte. Vooral de migratie van mainframe- naar PC-niveau verliep moeizaam.
Uit een memo van de Gedeputeerde Financiën blijkt dat de specificaties en uitgevoerde aanpassingen niet goed waren vastgelegd. Bovendien faalde de tweekoppige projectleiding. Daarnaast brachten twee verhuizingen en het millennium-probleem de nodige zorgen met zich mee, aldus een woordvoerder van de provincie. Uiteindelijk moest voor 1,2 miljoen gulden expertise worden ingehuurd en kostte de systeemontwikkeling 1,4 miljoen gulden extra. De overschrijding van het budget van 1,2 miljoen bedroeg in totaal 2,6 miljoen gulden. De provincie betaalde dit met de winst uit de omstreden bankierspraktijken (‘Ceteco-affaire’).
De provincie besloot in augustus 1998 tot een doorstart met een nieuwe versie van het standaardpakket, waarbij zo min mogelijk is veranderd aan de software. Ook was er maar één projectleider. Op 1 juni jongstleden konden ambtenaren van de financiële afdeling Fris ingebruiknemen, hoewel het systeem nog niet volledig operationeel is. De doorstart kostte 2,7 miljoen gulden, betaald uit de voorziening algemene reserve.