Vrijdag een elektronisch inkoopsysteem voor Ford, General Motors (GM) en Daimler Chrysler, dinsdag een e-detailhandelsnet voor Carrefour en Sears – naar schatting bestaan er nu al 1100 ‘e-inkoopnetwerken’, terwijl er vele tientallen zijn aangekondigd. De groei lijkt niet meer te stuiten.
Het gaat om grote aantallen toeleveranciers. Op termijn zullen alle ruim honderdduizend toeleveranciers van Ford, GM en Daimler Chrysler meedoen. Hetzelfde geldt voor de zo’n vijftigduizend toeleveranciers van Carrefour en Sears. Volgens zakenbank Goldman Sachs levert dit voor de automobielindustrie een besparing van ruim duizend dollar per auto op.
De verwachting is dat ook in Europa en Japan snel ‘exchanges’ zullen ontstaan, zowel sector-gerichte als nationale. De markt voor de daarvoor benodigde software is in één jaar gegroeid van 180- naar achthonderd miljoen dollar. Motoren achter de opzet van inkoop-portalen of online-markten zijn Commerceone, Oracle, General Electric en Ariba. Ook de erp-leveranciers, vooral SAP, werken graag mee. Daarnaast begeeft e-veiling eBay zich op deze markt.
Europese bedrijven als Shell, British Telecom, Daimler Chrysler Aerospace, Deutsche Telekom, de Spaanse energiegigant Enesa en de Portugese PTT hebben al definitieve plannen voor online-markten aangekondigd. De Zweedse en Britse overheden werken er al mee. De Nederlandse overheid zal snel volgen. In de Verenigde Staten zijn vele honderden grote bedrijven bezig met een e-handelsplaats. Daarnaast worden sector-gerichte online-markten opgericht, zoals die voor patenten, yet2.com, waar Boeing, Ford, DuPont en andere grote concerns in deelnemen.