Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

Tweedeling maatschappij door Internet dreigt

19 maart 2000 - 23:00ActueelInnovatie & Transformatie
Redactie Computable
Redactie Computable

Het grootste deel van de volwassen Nederlandse bevolking wil wel op Internet, of is dat al. Eenderde houdt de boot af. Deze groep vindt niet alleen de telefoonkosten en de aanschaf van apparatuur te hoog, maar ziet ook het nut van Internet en email niet in. Het gevolg is een tweedeling van de maatschappij, die vraagt om politiek ingrijpen.

van M&I Partners in opdracht van Internet Society Nederland. Oktober 1999 stelden de onderzoekers 1376 mensen vragen over het gebruik van email en Internet. Ongeveer de helft (49 procent) heeft geen email en surft niet, terwijl 40 procent beide toepassingen gebruikt.
Eén op de vijf Nederlanders gebruikt Internet alleen op de zaak. Ongeveer 40 procent is thuis en op het werk regelmatig online. Er zijn grote verschillen tussen gebruikers en niet-gebruikers. Slecht opgeleiden en ouderen noemen vooral de kosten als reden om geen gebruik te maken van Internet. Het onderzoek maakt ook een eind aan enkele veelgehoorde aannames. Zo zou email een vervanging zijn van faxen, brieven en kaartjes. Het omgekeerde blijkt juist waar: email-gebruikers versturen ook veel faxen en brieven.
De onderzoekers benadrukken dat de ontwikkelingen snel gaan, zodat het rapport nu, ruim vier maanden na het onderzoek, geen exact beeld meer geeft. Alleen al in de laatste maanden van het vorig jaar startten diverse gratis Internet-diensten en vond de introductie van ‘settopboxen’ plaats.
Ondanks deze goedkope aanbiedingen ontstaat er een groep achterblijvers. Volgens M&I Partners wordt deze groep niet bereikt met de huidige marketingtechnieken. Deze mensen hebben zowel een gebrek aan kennis van Internet als weinig geld. Ze zullen pas online gaan als ze een duidelijk voordeel zien of als er druk komt uit de sociale gemeenschap waar ze bijhoren. Op dit moment is het gebrek aan computervaardigheden ook een reden om de digitale snelweg links te laten liggen.
Het rapport signaleert verder dat er door deze ontwikkeling een tweedeling in de maatschappij kan ontstaan die om politiek ingrijpen vraagt. Ook Internet-aanbieders hebben een direct commercieel belang bij een snelle verdere verspreiding van email en Internet. Deze branche kent een keiharde concurrentie en heeft een lage organisatiegraad. De onderzoekers suggereren dat juist een collectieve aanpak de achterblijvers over de brug kan helpen.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Innovatie in uitvoering: industrieel bouwen

    Wees voorbereid op de bouwplaats van de toekomst.

    Computable.nl

    Agentic AI in actie

    De stappen van automatiseren naar écht autonoom werken. Welke toepassingen zijn succesvol?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    Data & AI

    AI in softwaretesten: tussen belofte e...

    De opkomst van kunstmatige intelligentie (AI) wekte hoge verwachtingen in de wereld van softwaretesten. Zelflerende testsuites, automatisch gegenereerde testgevallen en...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    Innovatie & Transformatie

    Spoelstra Spreekt: Prinsesjesdag

    Innovatie & Transformatie

    Aspire11 lanceert miljoenenfonds voor groeibedrijven; ook Nederland in beeld

    Overheid

    Defensie wil naar een betere commandovoering

    Fred Streefland
    Innovatie & Transformatie

    Cyber Resilience: de randvoorwaarde voor elke business

    Data & AI

    Intelligentie op de plek waar het ontstaat

    Data & AI

    Kort: 100 miljoen voor Nederlandse ai, down under investeert ook (en meer)

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Ontvang Computable e-Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs