Yahoo draait op volle toeren. Het Internet-portaal verdrievoudigde in de afgelopen drie maanden zijn winst ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De omzet ging twee keer over de kop.
Yahoo is een van de weinige Internet-bedrijven die de grens van winstgevendheid heeft bereikt. Vorig jaar lukte dat in het eerste kwartaal met een bedrijfsresultaat van 17,7 miljoen dollar. Dit jaar werd in maart het kwartaal afgesloten met een plus van 63,3 miljoen dollar. Dat is iets meer dan door de analisten van Wall Street was voorspeld.
Het bedrijf, gevestigd in het Californische Santa Clara, realiseerde in de eerste maanden van dit jaar een omzet van 228,4 miljoen dollar, ruim het dubbele van de 103,9 miljoen een jaar geleden. Het leeuwendeel van de inkomsten kwam van adverteerders. Deze kwamen af op de enorme aandacht die Yahoo voor zijn pagina’s weet te trekken. In maart werden deze gemiddeld 625 miljoen keer bezocht, tegen 465 miljoen keer in december.
De meeste aandacht van Yahoo gaat uit naar de internationale verbreding van het bedrijf. Yahoo kent nu 22 landenspecifieke portalen buiten de Verenigde Staten. In de afgelopen maanden maakte Argentinië zijn debuut. Tweederde van de adverteerders van Yahoo komt nog altijd uit de Verenigde Staten. Van de hits van Yahoo komt echter 40 procent al van buiten de VS.
Financieel-directeur Gary Valenzuela van Yahoo gaat in juli met pensioen. Hij wordt vervangen door Susan Decker, nu nog werkzaam op Wall Street.