British Telecom (BT) reorganiseert zijn bedrijf per sector in plaats van regionaal. Daarmee wil het de weg vrijmaken voor het afsplitsen van diverse bedrijfsonderdelen. Wat er gaat gebeuren met de ‘yellow pages’, de ‘gouden gids’ van BT, is nog onduidelijk.
Worden die verkocht, dan heeft het Haarlemse uitgeversconcern VNU ‘serieus interesse’.
Met de opsplitsing volgt de voormalige monopolist de trend in de telecommarkt, en schept het concern kansen om de aandelenkoers op te schroeven. Na tegenvallende derde-kwartaalresultaten kelderde de koers vorig jaar met in totaal een kwart. Analisten drongen toen aan op afsplitsing van de activiteiten om de waarde van de diverse onderdelen beter zichtbaar te maken.
BT wil de divisie vaste lijnverbindingen in Groot-Brittannië splitsen in één voor de zakelijke en één voor de consumentenmarkt. De buitenlandse activiteiten worden eveneens opgesplitst in vier delen: Ignite voor zakelijke datadiensten gerelateerd aan Internet, BT Open World voor online diensten, BT Wireless voor mobiele communicatietak, en Yell, de ‘gouden gids’-activiteiten.
De Britse telco wil de komende drie jaar ongeveer vijftien miljard gulden investeren in zijn Europese netwerk voor web- en online-diensten. Daarnaast koopt het concern voor ruim vier miljard gulden van de Nederlandse Spoorwegen hun van 50 procent in GSM-aanbieder Telfort.