De kruistocht van Oracle-topman Larry Ellison tegen de PC gaat een nieuwe episode in met de lancering van een nieuwe netwerkcomputer. Zijn bedrijf New Internet Computer (NIC) brengt binnenkort een kast op de markt speciaal bedoeld voor internetten en emailen.
Het apparaat is voorzien van een 266 MHz processor en 64 MB geheugen, en het draait op Linux. Het heeft geen harde schijf. Het bedrijf vraagt 199 dollar voor het systeem, zo’n vijfhonderd gulden. De NIC is in eerste instantie bedoeld voor het onderwijs. Later zal ook een consumentenversie uitkomen.
Het is de vraag of het initiatief van Ellison levensvatbaar is. Op zeer korte termijn zullen grote hardware-producenten als Dell en IBM, en producenten van consumentenelektronica als Sony, hun eigen Internet-apparaten op de markt brengen. Het productie- en distributieproces levert deze organisaties binnen de kortste keren een dominante positie binnen deze nieuwe markt op.
Volgens analist Rob Enderle van de Giga Information Group zal het productieproces de slag om marktaandeel voor dit soort apparaten bepalen. "De ceo van NIC is een journalist (Gina Smith, voormalig verslaggever technologie bij ABC TV), terwijl de cruciale factor in deze race een zo efficiënt mogelijk productieproces is.