Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

TNO-medewerkster: ‘Digitale kloof is mythe’

18 mei 2000 - 22:00ActueelInnovatie & Transformatie
Redactie Computable
Redactie Computable

Valerie Frissen, onderzoekster bij het TNO, zegt dat de digitale kloof in Nederland niet bestaat. Zij zei dit op het W9-congres in de RAI deze week.

Frissen deed in opdracht van onderwijsminister Rick van der Ploeg onderzoek naar een mogelijke digitale kloof in de Nederlandse samenleving. Deze digitale kloof zou ontstaan doordat een grote groep mensen in de samenleving geen toegang tot Internet heeft.
De digitale kloof is volgens haar op zijn hoogst een mythe, gecreëerd door politici. Politiek correct gedrag als het opkomen voor de zwakkeren in de samenleving is een rite van politici om hun eigen plannen in de politiek er door te drukken. Door een mythe te scheppen, een beeld te schetsen van een ongewenste situatie, zijn politici in staat hun eigen plannen en maatregelen op sociaal gebied door te voeren.
De mensen die nog niet op Internet zitten, hebben daar zo hun redenen voor volgens Frissen. Uit onderzoek blijkt dat iedereen in Nederland, arm of rijk, van Nederlandse origine of niet, eenzelfde bedrag besteedt aan ICT-technologie. Of het nu gaat om een PC, een digitale televisie of een gameconsole, iedereen legt gemiddeld evenveel guldens neer voor dit soort apparaten. Mensen met een hoger of een middeninkomen besteden dit geld eerder aan een computer om daarmee Internet op te gaan. Allochtonen steken hun geld liever in een schotelantenne. Mensen met een lager inkomen kopen eerder een dure breedbeeldtelevisie. Zijn deze groepen echt wel slechter af?
Mensen die nu niet op Internet zitten, zijn geen mensen die onvrijwillig de boot gemist hebben. Er is simpelweg gewoon niets te beleven voor hen in cyberspace, aldus Frissen. Als ISP’s en contentaanbieders meer aandacht besteden aan de interesses en behoeften van deze mensen, dan krijgt deze groep vanzelf voldoende impulsen om Internet op te gaan. De groep die nu nog niet online is, is zo groot dat organisaties en bedrijven er commercieel belang bij hebben ze over de streep te halen op wat voor manier dan ook. De zogenaamde kloof, als die er al is, zal dus op termijn verdwijnen, is Frissens stellige overtuiging.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Innovatie in uitvoering: industrieel bouwen

    Wees voorbereid op de bouwplaats van de toekomst.

    Computable.nl

    Agentic AI in actie

    De stappen van automatiseren naar écht autonoom werken. Welke toepassingen zijn succesvol?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialData & AI

    AI in softwaretesten: tussen belofte e...

    De opkomst van kunstmatige intelligentie (AI) wekte hoge verwachtingen in de wereld van softwaretesten. Zelflerende testsuites, automatisch gegenereerde testgevallen en...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    Fred Streefland
    Awards NieuwsInnovatie & Transformatie

    Cyber Resilience: de randvoorwaarde voor elke business

    AchtergrondData & AI

    Intelligentie op de plek waar het ontstaat

    ActueelData & AI

    Kort: 100 miljoen voor Nederlandse ai, down under investeert ook (en meer)

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Navo moderniseert it-infrastructuur met Oracle en Thales

    OpinieInnovatie & Transformatie

    ASMI, de stille kracht achter chip van morgen

    Groei
    ActueelInnovatie & Transformatie

    ING: it-dienstensector groeit licht harder dan economie

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Ontvang Computable e-Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs