Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Oracle ontkent tegenvallende 8i-verkoop

25 juni 2000 - 22:00ActueelInnovatie & Transformatie
Redactie Computable
Redactie Computable

Oracle ontkent dat de omzet uit de 8i-databanksoftware tegenvalt. Het bedrijf reageert daarmee op geruchten die de aandelenkoers een forse knauw gaven.

Jeff Henley, de belangrijkste financiële man van Oracle: "Het gaat om een aberratie." De verhalen over de bij de verwachtingen achterblijvende verkoop van de 8i-software, Oracle’s ‘vlaggenschip’, zetten de afgelopen week gepubliceerde vierde-kwartaalcijfers in de schaduw. Oracle kwam met een winstgroei van 76 procent naar 926 miljoen dollar op de proppen. Ook al kwam de winst per aandeel zes dollarcent hoger uit dan de markt had verwacht, het bedrijf moest op Wall Street direct een koersverlies van 5,4 procent incasseren.
Het probleem was volgens analisten de omzet uit databankprogrammatuur. Oracle wist daarop in het slotkwartaal tot en met 31 mei een omzetgroei van 12 procent te boeken, terwijl de markt 20 procent verwachtte. Deze tegenvaller viel slecht op de aandelenmarkt, te meer daar hij samenviel met de – meestal sterke – eerste fase van een productcirkel; versie 2 van 8i kwam januari dit jaar op de markt. Databanksoftware is goed voor 40 procent van de omzet van Oracle.
Henley wijt de tegenvallende omzetgroei aan een standaardisatieslag in het prijsbeleid. Een kortingsactie aan het eind van het boekjaar verviel. "We hebben hier bewust voor gekozen in een periode dat het het bedrijf goed gaat", aldus Henley. Volgens hem heeft de actie een gunstige impuls op de verkoop in het lopende kwartaal. Orders die anders met korting waren geboekt, zullen nu zonder korting worden binnengehaald.
Oracle rekent op jaarlijkse groeicijfers in de verkoop van databankprogrammatuur van 20 procent. In het derde kwartaal van het afgelopen boekjaar kwam die nog op 61 procent uit, met name door een sterke vraag naar crm- en erp-software (customer relationship management, enterprise resource planning). In het vierde kwartaal wist Oracle naar verluidt zelfs 161 procent meer aan crm-software af te zetten.
Een kleine smet op de cijfers is volgens Henley de achterblijvende verkoop in Europa, waar met name SAP Oracle beconcurreert. Oracle reageert hierop met een uitbreiding van zijn verkoopstaf, vooral met crm- en scm-specialisten (supply chain management). Afgelopen jaar probeerde Oracle juist het personeelsbestand in te krimpen, wat tot een kostenreductie van één miljard dollar leidde.
Een vergelijkbare slag denkt het concern te maken door zijn eigen crm-software in te zetten in de automatisering van de kostenintensieve klantenservice. Over een jaar moet een margeverbetering van de huidige 30 procent naar 40 procent gerealiseerd zijn.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Dit is de weg naar informatietransformatie

    In een wereld waar data en informatie centraal staan, moeten organisaties zich aanpassen aan de digitale toekomst. Informatietransformatie is de sleutel tot het versterken van beveiliging en het bevorderen van efficiëntie.

    Meer lezen

    AchtergrondOverheid

    Software is gevechtskracht

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Groningse doorbraak bij 3d-printtechniek voor robotjes

    AchtergrondInnovatie & Transformatie

    Tech aan het front

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Navo-sg Mark Rutte ziet innovatie op slagveld enorm versnellen

    AchtergrondData & AI

    Ai-bedrijf Braincreators stelt de mens weer centraal in nieuwe koers

    ActueelSoftware & Development

    Europese tech hongert naar Navo-orders

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs