Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

Zalm wil strengere regels bij beursgang

29 juni 2000 - 22:00ActueelInnovatie & Transformatie
Sjaak Smakman
Sjaak Smakman

Minister Zalm van financiën wil een herhaling van het drama rond World Online voorkomen door strengere regels te stellen aan een beursgang. Hij gaat die samen met de AEX en de Stichting Toezicht Effectenverkeer (STE) opstellen.

Dit schrijft hij in een brief aan de Tweede Kamer. Zalm wil vooral de reclame rond de beursgang van een nieuwkomer beter in de gaten gaan houden. Ook hamert hij op de verplichte plaatsing van het prospectus op Internet, zodat belangstellenden hem gemakkelijk in bezit kunnen krijgen. De grijze handel in effecten vooral baart hem bovendien zorgen, schrijft hij.
De brief is een reactie op de drie aspecten die opzien baarden rond de beursintroductie van het Internetbedrijf. Die werd aangekondigd met een ongekende reclamecampagne, het prospectus was laat beschikbaar en bevatte de nodige onduidelijkheden rond de aandelentransacties van oprichtster Nina Brink vóór de beursgang, en de grijze handel in WoL-aandelen nam bijna ongekende vormen aan.
Zalm geeft geen oordeel over de vraag of World Online bij de beursgang binnen de wettelijke kaders is gebleven. Daar moet wat hem betreft de rechter zich maar over uitspreken. Er lopen namens enige duizenden beleggers rechtszaken tegen Brink en World Online wegens misleiding bij de beursgang door belangrijke informatie achter te houden. Het gaat vooral om het gegeven dat Brink drie maanden voor de beursgang twee derde van haar aandelen verkocht voor 6 dollar plus een deel van een bij latere verkoop te behalen koerwinst.
De AEX heeft in overleg met de STE inmiddels regels in voorbereiding voor reclame-uitingen en het prospectus. Donderdag kwam de AEX al met een nieuwe regel die beurskandidaten verplicht tot een radiostilte na het lanceren van hun prospectus.
 

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Agentic AI in actie

    De stappen van automatiseren naar écht autonoom werken. Welke toepassingen zijn succesvol?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Meer lezen

    Innovatie & Transformatie

    Lummelaars veranderen de wereld

    Netwerk, hub, organisaties
    ActueelData & AI

    Ook Amsterdam krijgt eigen ai-hub

    ActueelCarrière

    Grens tussen cio en cto vervaagt

    OpinieData & AI

    Process intelligence: gamechanger voor supply chain-optimalisatie

    Trein, spoor
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Nokia moderniseert GSM-R-netwerk Prorail

    AchtergrondCarrière

    Microlearning: leren in minuten in plaats van dagen

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs