Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Online reisbureaus presteren onder de maat

04 juli 2000 - 22:00ActueelInnovatie & Transformatie
Sjaak Smakman
Sjaak Smakman

Hoewel de ondergang van ‘gewone’ reisbureaus door de opkomst van Internet al meermaals is voorspeld, is het nog niet simpel om online reizen te boeken.

Op de helft van alle reisbureau-sites is het niet eens mogelijk om een reis te boeken. Kan dat wel, dan moet de surfer zich eerst door een enorme hoeveelheid formulieren heenwerken. Dat concludeert het Bossche bedrijf Multiscope na een onderzoek van 95 websites van reisorganisaties uit West-Europa, de VS en Canada.
Een opmerkelijke bevinding is dat de online reisbureaus zonder echte vestigingen waar mensen kunnen binnenlopen het slechtst uit de test komen. Veelal is de site maar in één taal leesbaar en bieden deze organisaties niet-relevante producten en diensten aan.
Luchtvaartmaatschappijen doen het een stuk beter op Internet. Op bijna 90 procent van de websites kan de vakantieganger een bestemming uitzoeken en direct boeken. Bij de meeste kunnen vaste klanten bovendien profiteren van kortingen. Op sites van reisbureaus en touroperators kan dit slechts in 10 procent van de gevallen.
Al presteren de luchtvaartmaatschappijen goed, toch krijgen ze concurrentie in de vorm van ’ticketmakelaar’ Clicketing.com. Bij dit nieuwe bedrijf kunnen reislustigen opgeven waar ze naar toe willen en hoeveel geld ze daarvoor over hebben. Clicketing.com geeft vervolgens prijsadviezen en zoekt een vliegmaatschappij die bereid is tegen de geboden prijs een nog lege stoel te verkopen.
Volgens initiatiefnemer Italianer zijn klanten op deze manier stukken goedkoper uit, zeker wanneer ze zich niet op een dag van vertrek vastleggen. Veel vliegmaatschappijen onderschatten volgens de voorman van Clicketing.com nog altijd de gevolgen van Internet.
In Europa worden in toenemende mate tickets online verkocht, maar vorig jaar ging het nog slechts om iets meer dan 1 procent. Dat percentage zal volgens prognoses toenemen tot 20 procent in 2005, aldus Italianer. De Britse prijsbreker Easy Jet is met ruim 70 procent ticketverkoop via Internet een eenzame koploper.
 

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Dit is de weg naar informatietransformatie

    In een wereld waar data en informatie centraal staan, moeten organisaties zich aanpassen aan de digitale toekomst. Informatietransformatie is de sleutel tot het versterken van beveiliging en het bevorderen van efficiëntie.

    Meer lezen

    AchtergrondOverheid

    Software is gevechtskracht

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Groningse doorbraak bij 3d-printtechniek voor robotjes

    AchtergrondInnovatie & Transformatie

    Tech aan het front

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Navo-sg Mark Rutte ziet innovatie op slagveld enorm versnellen

    AchtergrondData & AI

    Ai-bedrijf Braincreators stelt de mens weer centraal in nieuwe koers

    ActueelSoftware & Development

    Europese tech hongert naar Navo-orders

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs