Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Gemakzucht management vaak oorzaak IT-problemen

13 juli 2000 - 22:003 minuten leestijdAchtergrondGovernance & Privacy
Rik Sanders
Rik Sanders

Dat computersystemen het bij tijd en wijle behoorlijk laten afweten ligt vaak niet aan de technologie. Onderschatting, organisatieveranderingen en de afhankelijkheid van ingehuurde ICT’ers zijn funester. Dat bleek bijvoorbeeld bij de TU Delft.

Bij de TU Delft liep vorig jaar een project waarbij systemen van Baan Finance en Peoplesoft werden ingevoerd. Nog steeds draaien deze systemen niet vlekkeloos. Op administratief gebied werkte de TU eerst met een eenvoudig Amerikaans boekhoudkundig pakket. Dat bleek niet millenniumbestendig. In allerijl besloot het management om de veel complexere systemen van Baan en Peoplesoft in te voeren. Daarbij riep het de hulp in van CSC voor de Baan- en Cap Gemini voor de Peoplesoft-implementatie.
De Delftse universiteit verkeerde op dat moment echter volop in een reorganisatie. "Dat vormde een onzekere factor, net als het onderschatten van de complexheid van de systemen", zegt Ronald van der Steen, EDP-auditor van de TU. "Daarnaast bleken de ingehuurde ICT’ers onze organisatie niet altijd even goed te kennen, waardoor ze bepaalde aspecten soms te licht opvatten. Bovendien vergt het overdragen van hun kennis aan onze eigen automatiseerders veel tijd."

Te snel

Niet de onvolwassenheid van de branche, maar de gemakzucht van het management veroorzaakt problemen, vindt Van der Steen. "Zij denkt vaak dat een complex systeem zonder haalbaarheidsonderzoek is in te voeren. De beslissing om Peoplesoft aan te schaffen is bij ons bijvoorbeeld te snel genomen. Na één presentatie riep het management al dat het systeem het Walhalla voor personeelszaken is." Van der Steen plaatst eveneens vraagtekens bij de keuze voor Baan. "Dat besluit is vooral op financiële gronden genomen. Of het organisatorisch goed uitpakt, is niet in kaart gebracht. Inmiddels blijkt Baan Finance niet altijd even voorspelbaar te zijn en zitten er bugs in. Dat leverde problemen op bij het opmaken van de jaarrekening."

Overbelast

De TU Delft staat niet alleen in haar automatiseringsproblemen. Zo wees de keukendivisie van Atag vorige week naar het nieuwe Oracle-systeem als verklaring voor haar surseance. De implementatie zou zijn mislukt, omdat ICT’ers van IBM niet wisten hoe ze het systeem moesten aanpassen aan een lopende reorganisatie. De kosten verdubbelden daardoor van 25 miljoen tot 50 miljoen gulden. Oracle herkent zich overigens niet in dit verhaal.
Bij het Utrechtse energiebedrijf Remu liep eind april de gehele automatisering in de soep. Aanleiding was de integratie van het overgenomen Gasbedrijf Centraal Nederland (GCN). Het opnieuw inrichten van 1500 werkplekken zorgde voor een storing in het klanteninformatiesysteem, met als gevolg een achterstand in facturen, betalingen en het beantwoorden van e-mails. Daardoor ontstond er een stortvloed aan telefoontjes van klanten en raakte de telefooncentrale overbelast.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Beveiliging en IT samen sterk tegen bedreigingen

    Deze paper geeft concrete strategieën en handvatten om IT en Security effectiever te integreren.

    Computable.nl

    Slimme toegang vs. onzichtbare cyberrisico’s in de Zorg

    In zorginstellingen is een constante stroom van personeel, patiënten en bezoekers. Maar hoe zorg je ervoor dat gevoelige gebieden beschermd blijven zonder de dagelijkse gang van zaken te verstoren? Hoe herken je eventuele zwakke plekken in het netwerk?

    Computable.nl

    Strategische alternatieven voor VMware

    Ontdek 3 strategieën voor een succesvolle overstap

    Meer lezen

    AchtergrondData & AI

    ISO 42001 veelbelovend als standaard voor verantwoorde ai

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Onderzoek naar omkoping bouw Microsoft-datacenter Wieringermeer  

    AdvertorialGovernance & Privacy

    Impact van NIS2 op fysieke beveiliging

    OpinieCloud & Infrastructuur

    Digitale soevereiniteit vraagt om herziening van cloudstrategie  

    Rusland, hacker
    ActueelGovernance & Privacy

    AIVD: Rusland steeds agressiever, China bespioneert bedrijven

    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    3 alternatieven voor trainen van ai zonder gebruikersdata

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs