Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Fabrikanten zetten e-handelsstandaarden op

03 augustus 2000 - 22:00ActueelInnovatie & Transformatie
Manuela Fun
Manuela Fun

Veertig van ’s werelds grootste fabrikanten en winkelketens gaan samen standaarden opzetten voor b2b (business-to-business) e-commercie-transacties.

Dit initiatief is bedoeld voor e-marktplaatsen in de consumenten-producten-sector, maar medewerkers beweren dat de principes ook toepasbaar zijn op verticale markten.
Het voorstel voor de open standaarden is afkomstig van het Global Commerce Initiative (GCI), een orgaan bestaande uit detailhandelaren en fabrikanten, waaronder Coca-Cola, Johnson & Johnson, Marks & Spencer, Nestle en Unilever.
Reinhold van Lennep,managing director van standaardisatie-orgaan EAN International: "Het is van groot belang dat wij tot het ontwikkelen van een gemeenschappelijke oplossing komen. We moeten toe naar een situatie waarin we een product op verschillende marktplaatsen kunnen verkopen zonder dat we daarvoor een nieuwe systeem moeten ontwikkelen."
EAN heeft samen met collega standaardisatie-orgaan UCC 25 jaar gewerkt aan de ontwikkeling van gemeenschappelijke standaarden voor handel in de detailhandel-sector. Beide bedrijven waren verantwoordelijk voor de invoering van de barcode. Nu richten zij zich op het medium Internet vanwege de massale groei van e-marktplaatsen.
Dit initiatief beslaat onderwerpen zoals online catalogi, routering van berichten en XML-protocollen (Extended Markup Language) voor bestel- en verzendformulieren. Lennep zegt dat marktplaatsen het moeilijk zullen krijgen als er geen gemeenschappelijke standaarden komen.
Adam Jacobs, mede-oprichter en ceo van marktplaats catalogus-bedrijf Cataloga, zegt daarentegen: "Ik begrijp wel waarom men enthousiast is over dit initiatief, maar als het niet geaccepteerd wordt buiten de consumenten-producten-sector, is het nutteloos. Dit idee is afkomstig van de kopers in e-marktplaatsen. Ze denken niet aan de problemen van de leveranciers."
 

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Dit is de weg naar informatietransformatie

    In een wereld waar data en informatie centraal staan, moeten organisaties zich aanpassen aan de digitale toekomst. Informatietransformatie is de sleutel tot het versterken van beveiliging en het bevorderen van efficiëntie.

    Meer lezen

    ActueelOverheid

    Tweede Kamer wil snelle behandeling Nederlandse Digitaliseringsstrategie

    ActueelFinanciële dienstverlening

    Kort: Mollie komt met betaalterminal Tap, Orange Quantum Systems schaalt quantumtesten op (en meer)

    Digitale overheid
    ActueelOverheid

    Nederland scoort in EU bovengemiddeld bij digitale overheidsdiensten

    ActueelData & AI

    Handelsoorlog zet druk op technologiesector, maar biedt ook kansen

    OpinieSoftware & Development

    Softwareontwikkeling: tijdperk van óf kopen óf bouwen is voorbij

    AchtergrondData & AI

    Sam Altman (OpenAI): ‘Just do it: bedrijven moeten ai nu omarmen’

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs