Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Twijfels op beurs over Freeserve nemen toe

28 september 2000 - 22:003 minuten leestijdActueelInnovatie & Transformatie
Sjaak Smakman
Sjaak Smakman

De slag winnen maar de oorlog verliezen, daar lijkt het momenteel een beetje op bij het Britse Freeserve.

Sinds de Britse Internetprovider flatfee Internet aanbiedt, stijgt het aantal abonnees gestaag. Maar die ruim 2 miljoen abonnees bieden geen enkele garantie voor een goede toekomst, aldus analisten gisteren. Volgens hen gokt Freeserve op het verkeerde paard.
Dat nieuws betekende een nieuwe tik voor het toch al zo geplaagde Freeserve. De beleggers in World Online hebben uiteindelijk nog bijna de helft van hun inleg teruggekregen, maar voor het vaak in verband met WOL aangehaalde Freeserve moeten de investeerders dat nog maar afwachten. Gisteren zakt het aandeel met ruim 4 procent tot 2,33 pond, minder dan een kwart van de tien pond waarop het aandeel in maart stond.
Freeserve, de grootste Internet-aanbieder van Groot-Brittannië, was eerder dit jaar nog een gewilde prooi voor buitenlandse bedrijven. Onder meer het Duitse T-Online was uitermate geïnteresseerd, maar uiteindelijk werd het toch niets tussen de Britten en de Duitsers. Nieuwe liefhebbers hebben zich sindsdien niet gemeld, aldus financieel directeur Nick Backhouse gisteren. Waarnemers houden er echter rekening meer dat vroeger of later toch Wanadoo in beeld komt, de Internet-onderneming van France Telecom.
Backhouse benadrukte gisteren vooral het succes dat Freeserve heeft met het aanbieden van flatfee Internet. Dat heeft de afgelopen tijd een kwart miljoen nieuwe abonnees opgeleverd. Freeserve heeft vooral veel internetters binnengehaald van andere isp’s, zoals Altavista, die er uiteindelijk toch niet in slaagden om de flatfee-beloften waar te maken.
Volgens topman John Pluthero betekent het binnenhalen van die nieuwe abonnees winst voor Freeserve: ze zijn gemiddeld langer op Internet en verpozen ook langer op het Freeserve-portal. En dat betekent weer meer e-commercie- en reclame-inkomsten, aldus Pluthero.
De meeste analisten zijn vooralsnog een andere mening toegedaan. Het aanbieden van Internettoegang is volgens hen weinig lonend door de harde concurrentie. De grote winst zit volgens hen in het aanbieden van een portal waarvan veel gebruik wordt gemaakt. Yahoo!, America On Line en Microsoft slagen daar uitstekend in, maar de eigen portal van Freeserve laat nog te veel te wensen over. Bovendien kost het gemiddeld ongeveer 200 pond (750 gulden) om een abonnee binnen te halen, en ook dat is volgens hen te veel geld.
Freeserve slaagt er ook nog steeds niet in om zwarte cijfers te presenteren. In het eerste kwartaal van het nieuwe fiscale jaar, dat vorige maand afliep, leed Freeserve een verlies van bijna 18 miljoen pond (63 miljoen gulden), meer dan het drievoudige van het kwartaal daarvoor.
 

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Dit is de weg naar informatietransformatie

    In een wereld waar data en informatie centraal staan, moeten organisaties zich aanpassen aan de digitale toekomst. Informatietransformatie is de sleutel tot het versterken van beveiliging en het bevorderen van efficiëntie.

    Meer lezen

    Gemeentehuis
    ActueelData & AI

    Ook gemeente Emmen start met ai-systeem voor raadsinformatie

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Onkraakbaar: België en Luxemburg delen eerste grensoverschrijdende quantumverbinding

    VDI virtual desktop infrastructure cloud computing
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Kwart organisaties zoekt alternatief voor virtualisatieoplossing

    AchtergrondInnovatie & Transformatie

    Joule verandert alles: zo werken we straks met erp

    ActueelOverheid

    It-kanaal reageert wisselend op heffingen Trump

    quantum
    ActueelInnovatie & Transformatie

    Grote overname quantumcomputing: IonQ koopt Oxford Ionics

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs