Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Internet en huisarts worden vrienden

19 oktober 2000 - 22:00ActueelInnovatie & Transformatie
Sjaak Smakman
Sjaak Smakman

Nederlandse patiënten kunnen over vijf of tien jaar online afspraken maken met hun huisarts, verwachten experts op het gebied van de gezondheidszorg.

"De medische consumenten zullen steeds minder accepteren dat ze drie keer moeten bellen, en dan nog een uur in de wachtkamer zitten, om vervolgens nog bij de apotheek te moeten wachten tot het recept is klaargemaakt", aldus arts en medisch IT-consultant Keijser. Hij organiseert deze dagen de E-Healthbeurs in Amserdam.
Internet en mobiele diensten maken een andere aanpak mogelijk, zo demonstreren IT-bedrijven op de E-Health. Een afspraak kan via Internet worden gemaakt. "Je kiest uit drie opties. Vervolgens krijg je een optie toegewezen. Mocht het tijdstip nog veranderen, dan ontvang je een SMS-bericht via de mobiele telefoon", aldus Keijser.
Voor de arts moeten de medische gegevens via een beeldscherm zichtbaar worden en worden gekoppeld aan andere bestanden van de patiënt, bijvoorbeeld die van een ziekenhuis of therapeut. "Als de arts de diagnose heeft gesteld, gaat het recept direct naar de apotheek, waar het medicijn klaar ligt", stelt Keijser.
Overigens denken de bedrijven en instellingen op de beurs dat de online-diagnose, populair in de Verenigde Staten, in Nederland niet van de grond komt. "Geneeskunde is nu eenmaal ouderwets, online-onderzoek is veel te moeilijk. In veel gevallen is arts-patiëntcontact gewoon noodzakelijk. Daarbij wil de patiënt even kunnen uithuilen. Dat gaat moeilijk via Internet", aldus Keijser.
Wel zullen patiënten steeds meer medische informatie zelf op Internet opzoeken en eventueel meenemen naar hun arts, een trend die nu al ingezet. Artsen klagen er soms over dat patiënten met allerlei uitdraaien op het spreekuur komen. De Landelijke Huisartsenvereniging twijfelt er niet aan dat het allemaal mogelijk is wat op de beurs te zien is, maar vraagt zich wel af wie de extra kosten gaat betalen. "We hebben net actie gevoerd voor betere vergoedingen. De artsen zullen nu eerst willen investeren in het achterstallig onderhoud van de praktijk", aldus de LHV.
 

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Dit is de weg naar informatietransformatie

    In een wereld waar data en informatie centraal staan, moeten organisaties zich aanpassen aan de digitale toekomst. Informatietransformatie is de sleutel tot het versterken van beveiliging en het bevorderen van efficiëntie.

    Meer lezen

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    E-consult niet populair bij huisartsen

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs