Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Beroering over hoge geldprijzen Thinkquest

26 oktober 2000 - 22:00ActueelInnovatie & Transformatie
Redactie Computable
Redactie Computable

Er is ophef ontstaan over de hoge geldprijzen voor educatieve Internet-sites, gemaakt door scholieren. Er zit bijna 1 miljoen in de prijzenpot van Thinkquest.

Voor het derde achtereenvolgende jaar zijn vorige week de prijzen uitgereikt voor de beste door leerlingen ontwikkelde educatieve Internetsites. De opzet van de wedstrijd is flink veranderd. Zo deden voor het eerst leerlingen van de basisschool mee en konden ook docenten meedingen. Het meest opmerkelijke verschil met voorgaande jaren is echter de hoogte van de prijzen.
Had de Nederlandse Thinkquest-organisatie vorig jaar nog de beschikking over in totaal vijftigduizend gulden aan prijzengeld, dit jaar ligt het bedrag twintig maal hoger. Het extra prijzengeld komt van het ministerie van Onderwijs, via Kennisnet, een publiekelijk onderwijsnetwerk. Prijswinnende scholieren ontvingen tienduizend gulden per teamlid. Voor de beste docentensite is honderdduizend gulden beschikbaar.
Binnen de vakjury zijn er grote bezwaren tegen de hoogte en de aard van de prijzen — baar geld. Sommigen vinden het pedagogisch onverantwoord jongeren met duizenden guldens te belonen. Tijdens de uitreiking zelf merkten ook enkele van de docenten op de geldprijzen overdreven te vinden.
De prijsuitreiking leidde tot meer ongenoegen. De inzenders van een transport- en logistiekproject van de Christiaan Huygensschool in Barneveld stellen in een open brief aan de Thinkquest-organisatie en onderwijsminister Hermans dat de jury vooral lette op het gebruik van snufjes zoals Flash of avi-filmpjes en veel minder keek naar onderwijskundige inhoud.
"Algemene frustratie", zo omschrijven ze hun gevoelens nadat de voorzitter van de vakjury bekende geen van de inzendingen te willen belonen met de hoofdprijs.
De financiële belangen beginnen een grotere rol te spelen en zo krijgt de Thinkquest-competitie een grimmiger karakter. Doel van de hogere geldbedragen is het scheppen van educatieve content voor Kennisnet. De inhoudelijke invulling hiervan wil na bijna anderhalf jaar nog niet erg vlotten.
 

redactie Computable

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Dit is de weg naar informatietransformatie

    In een wereld waar data en informatie centraal staan, moeten organisaties zich aanpassen aan de digitale toekomst. Informatietransformatie is de sleutel tot het versterken van beveiliging en het bevorderen van efficiëntie.

    Meer lezen

    Computable.nl
    ActueelCarrière

    Winnaars ThinkQuest-wedstrijd bekend

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs