Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Computable Awards
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

Internetwinkels willen fysieke etalage

10 november 2000 - 14:00ActueelCloud & Infrastructuur
Redactie Channelweb
Redactie Channelweb

SOESTDUINEN – Het succes van online-shops hangt af van hun fysieke aanwezigheid en het geven van kortingen bij aankopen.

Dat zei hoogleraar Information Systems prof. dr. Marcel Creemers van de Vrije Universiteit Amsterdam tijdens het Knowland Trendwatchers-evenement. Hij is volgens eigen zeggen transactiekosteneconoom en deed een studie naar het verkoopproces van boek- en cd-winkels via Internet. Creemers: "Een dotcom-winkel kan alleen succesvol zijn als die ook in de fysieke wereld aanwezig is, want het gaat om een combinatie van bricks & clicks. Internetbedrijven als Amazon investeren vooral in de VS in fysieke aanwezigheid, zoals omvangrijke distributiecentra, compleet met voorraden en overschotten", aldus Creemers.
Na bestelling van een boek of cd moet de aankoop worden afgeleverd bij de klant: de roemruchte last mile. Maar ook het ruilen van boeken hoort bij het vak. En dat begreep rivaal Barnes & Noble goed. Creemers: "In het begin had Amazon het lastig zonder fysieke aanwezigheid, want ze waren niet ingericht op het terugnemen van verkochte boeken." De meeste Amerikanen lossen dit zelf op en brengen hun boeken dan terug bij een fysieke winkel van Barnws & Noble. "Die neemt de boeken dan aan onder druk van de concurrentie en in de hoop dat ze in de winkel andere boeken kunnen verkopen", aldus Creemers.
"B&N heeft een belangrijk voordeel vergeleken met Amazon.com: ze zitten met 1000 winkels in de VS altijd bij de klant om de hoek." Dit voordeel hebben ze weer benut door fietsende pizzakoeriers in te zetten voor het afleveren van bestellingen. Creemers: "Dit laat zien dat de wereld voor een deel elektronisch zal worden, maar niet geheel. Bedrijven zijn nu bezig die werelden aan elkaar te knopen.".
Concurrent Borders heeft zijn boekenaanbod in de winkels teruggebracht tot de 5000 meest verkochte. De rest kan in het Internetcafé worden opgehaald en geprint tot een paperback. Kan dit ook al in Nederland? Creemers: "Nee, want de Nederlandse boekenmarkt in Nederland is verziekt en wordt overeind gehouden door subsidies. De vaste boekenprijs maakt dat er geen beweging inzit. Want het succes van de online-boekwinkel staat en valt met geven van aanbiedingen en kortingen aan de klant om de koopmomenten te versnellen", besluit Creemers.
 
Frits Njio
 

Meer over

Diensten

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Digitale connectiviteit en cybersecurity in de logistiek

    Praktische paper over logistiek in een steeds digitalere wereld

    Computable.nl

    Ontdek hoe je de kracht van private cloud kunt ontgrendelen

    De toekomst van serverbeheer. Nieuwe eisen aan prestaties en beveiliging.

    Computable.nl

    Grip op de soevereine cloud

    Van bewustwording naar daadwerkelijke controle. Sleutelrol voor CIO en CFO.

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    Data & AI

    AI Twin – we vervangen geen mens...

    Mobile XL helpt je op weg met je eigen AI Twin Stel je voor een AI Twin, een digitale kopie...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    Carrière

    Kort: Nieuwe KPN-cao mét reservistenregeling, Philips koopt Spectrawave (en meer)

    Innovatie & Transformatie

    Commerciële quantumcomputer komt dichterbij

    Innovatie & Transformatie

    Digitale sector steunt Wennink: knelpunten dringend oplossen

    EDIC EU digitaal
    Cloud & Infrastructuur

    Nederland voorzitter Europees digitaal consortium Edic

    shutterstock_2613992723 one photo 16x9
    Security & Awareness

    Het nieuwe ransomwarehandboek: ai-gestuurde afpersing en data-first-aanvallen

    Innovatie & Transformatie

    Rapport Wennink pleit voor veel ai, fotonica en halfgeleiders

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Ontvang Computable e-Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs