Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Computable Awards
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

Web-advertenties lonken niet genoeg

17 december 2000 - 23:00ActueelInnovatie & Transformatie
Tania Veldkamp
Tania Veldkamp

Online advertenties moeten aantrekkelijker worden en adverteerders moeten sneller reageren. Zo is de dalende tendens om te buigen.

Het aantal malen dat mensen klikken op webadvertenties neemt af. Multiscope heeft onderzoek gedaan naar de achtergronden van dit fenomeen.
Bij ruim 1.300 internet-gebruikers werden de kennis, houding, gedrag en acties/reacties ten aanzien van web-advertenties gepeild. Tevens zijn diepte-interviews afgenomen bij partijen als Happypoint, Mediasynergy, Netplus, Rabobank, Webads, Worldonline en Zon. Het onderzoek geeft aan dat de responsepercentages hoger kunnen door attractievere online advertentieste maken. Van Internetgebruikers die zelden of nooit op advertenties klikken zegt bijna 30 procent dat deze vorm van advertenties hun aandacht zal trekken tegenover 65 procent van de alreeds regelmatige advertentie-klikkers. Vooral technieken zoals Flash en Real Audio/Video klinken erg aantrekkelijk. Zeker te meer 60 procent van de ondervraagden te kennen geeft te beschikken over de benodigde software.
Een ander positief punt wat uit het onderzoek is dat 70 procent van de klikkers na de doorklik verdere acties onderneemt. De acties zijn dan de site bekijken of zoeken naar verder informatie. Uiteindelijk blijkt 26 procent van deze groep ondernemende klikkers een bestelling te plaatsen op de desbetreffende site.
De reactietijd van bedrijven is ten opzichte van vorig jaar nog steeds slecht te noemen. Voor een medium als Internet draait alles om snelheid wat deze traagheid des te pijnlijker maakt. Slechts 25 procent van de adverteerders reageert binnen één werkdag. 18 procent heeft langer dan vijf werkdagen nodig of reageert helemaal niet.
De meeste klikken komen overigens voort uit nieuwsgierigheid, 76 procent. Interesse in het product of dienst zegt 60 procent van de ‘klikkers’ als reden van het klikken en de attractieve advertentie trekt zo’n 31 procent klikkers aan. Van de ondervraagden die niet of nauwelijks op advertenties klikken geven als redenen dat zij dit niet doen vooral ‘irritant’ (54 procent), ‘niet weten waar ze belanden’ (47 procent) en ‘niet attractief’ (42).
BOL behoudt zijn eerste plaats op de lijst met adverteerders die Internetgebruikers zich kunnen herinneren. Gevolgd door KPN, Euroclix, Microsoft en de Telegraaf.
 

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Digitale connectiviteit en cybersecurity in de logistiek

    Praktische paper over logistiek in een steeds digitalere wereld

    Computable.nl

    Innovatie in uitvoering: industrieel bouwen

    Wees voorbereid op de bouwplaats van de toekomst.

    Computable.nl

    Agentic AI in actie

    De stappen van automatiseren naar écht autonoom werken. Welke toepassingen zijn succesvol?

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    Security & Awareness

    De noodzaak van OT-cybersecurity en de...

    ‘Wat je niet weet, kan het meeste zeer doen’ De Europese Unie scherpt de cyberwetgeving stevig aan. Met de nieuwe...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    zorg ai
    Data & AI

    Kort: Zorg-ict beweegt van capex naar opex, Nederlandse ai-startups halen geld op, Franse llmaas (en meer) *

    Cloud & Infrastructuur

    Extra geld voor Nederlandse ruimtevaart

    Cloud & Infrastructuur

    Private 5G groeit uit tot ruggengraat van industriële digitalisering

    Security & Awareness

    Kort: Herstel ot-cyberindicent duurt weken, Conclusion weg als hoofdsponsor FC Utrecht (en meer)

    halfgeleider
    Innovatie & Transformatie

    Fabriek voor fotonische chips versterkt Nederlandse halfgeleiderwaardeketen

    Data & AI

    AI Coalitie 4 NL: investeer 5 miljard in Nederlandse ai

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Ontvang Computable e-Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs