Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Traditionele post verliest terrein aan email

31 januari 2001 - 23:00ActueelInnovatie & Transformatie
Marten Dijkstra
Marten Dijkstra

De traditionele kaart of brief verliest onder de Nederlandse internetters fors terrein aan de email. Bijna 70 procent geeft er de voorkeur aan online privé-berichten te verzenden. Dit blijkt uit online onderzoek van Blauw Research.

Het intensievere gebruik van email, heeft er tevens toe geleid dat het zakelijk gebruik van de fax met 35 procent is afgenomen. Voor de hoofdbeheerder van het vaste net, KPN, heeft de verschuiving weinig consequenties, omdat het voor het telecomconcern niet uitmaakt met wat voor communicatiemiddelen van het net gebruik wordt gemaakt. Wel bespeurt woordvoerder Bram Oudshoorn dat het verkeer sinds de komst van het internet en de mobiele telefoon sterk is toegenomen.
Uit het onderzoek van Blauw komt verder naar voren dat internetters wekelijks gemiddeld 38 emailberichten ontvangen, terwijl ze er gemiddeld slechts 23 verzenden. De meeste mails gaan naar vrienden en kennissen, daarna volgens collega’s, bedrijven en plaatsgenoten. Waar de internetters het liefst mailen, is vanuit hun werk (60 procent); vooral hoger opgeleiden emailen vaker tijdens kantooruren.
Gemiddeld bezitten internetters 2,3 privé emailadressen. Negen op de tien mailt viapopmail en daarbij is het popmailprogramma Outlook Express veruit het populairst.Web-based mail wordt door 40 procent van de internetters gebruikt. Negen op de tienwebbased mailers hebben de beschiking over een Hotmail-adres.
In het algemeen blijken de respondenten volgens het Blauw Research-onderzoek email snel en gemakkelijk te vinden. Dat blijkt ook wel uit het feit dat dagelijks 70 procent van de gebruikers zijn (pop)mail opent. Toch wordt email niet door iedereen als veilig en betrouwbaar gezien. Vooral jongeren en personen die relatief langer van internet gebruik maken, zijn volgens het onderzoek relatief minder positief over email.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Dit is de weg naar informatietransformatie

    In een wereld waar data en informatie centraal staan, moeten organisaties zich aanpassen aan de digitale toekomst. Informatietransformatie is de sleutel tot het versterken van beveiliging en het bevorderen van efficiëntie.

    Meer lezen

    AchtergrondOverheid

    Software is gevechtskracht

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Groningse doorbraak bij 3d-printtechniek voor robotjes

    AchtergrondInnovatie & Transformatie

    Tech aan het front

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Navo-sg Mark Rutte ziet innovatie op slagveld enorm versnellen

    AchtergrondData & AI

    Ai-bedrijf Braincreators stelt de mens weer centraal in nieuwe koers

    ActueelSoftware & Development

    Europese tech hongert naar Navo-orders

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs