Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

KLM gaat slag aan met internetkaartverkopers

01 maart 2001 - 23:00ActueelInnovatie & Transformatie
Sjaak Smakman
Sjaak Smakman

KLM en zijn Amerikaanse partner Northwest Airlines gaan de slag aan met de on-line vliegtuigticketverkopers.

Als eerste twee luchtvaartmaatschappijen hebben ze besloten geen commissie meer te geven aan bedrijven als Travelocity, Expedia, Onetravel en Hotwire. Deze online-ticketverkopers kregen tot gisteren 5 procent commissie voor elke verkochte KLM- en Northwesticket met een maximum van 10 dollar per kaartje.
De stap is des te opmerkelijker, omdat het niet om een gecoördineerde actie van meerdere luchtvaartmaatschappijen lijkt te gaan. Of dit het einde is van de commissie op internettickverkoop, is daarom nog onduidelijk. Travelocity voerde donderdag in elk geval een toeslag in van 10 dollar op tickets van beide maatschappijen. "We zijn verbaasd dat KLM en Northwest ons op deze manier dwingen eenservice feeinrekening te brengen aan klanten die met deze maatschappijen willen vliegen", aldus grote baas Terrell Jones van Travelocity.
Volgens expert Terry Trippler van Onetravel is de stap van KLM en Northwest het begin van het einde van commissies van luchtvaartmaatschappijen aan reisbureaus, voor welke trip en waar ter wereld dan ook. "En er is niemand die daar wat aan kan doen."
Hoewel de commissies nu niet echt in de papieren liepen, gaat het in de keiharde concurrentie in de luchtvaart al jaren om de cijfers achter de komma, benadrukte hij. Alleen de online-reisbureaus die zich overeind weten te houden zonder commissies, zullen het uiteindelijk redden, denkt hij.
 

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Dit is de weg naar informatietransformatie

    In een wereld waar data en informatie centraal staan, moeten organisaties zich aanpassen aan de digitale toekomst. Informatietransformatie is de sleutel tot het versterken van beveiliging en het bevorderen van efficiëntie.

    Meer lezen

    AchtergrondOverheid

    Software is gevechtskracht

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Groningse doorbraak bij 3d-printtechniek voor robotjes

    AchtergrondInnovatie & Transformatie

    Tech aan het front

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Navo-sg Mark Rutte ziet innovatie op slagveld enorm versnellen

    AchtergrondData & AI

    Ai-bedrijf Braincreators stelt de mens weer centraal in nieuwe koers

    ActueelSoftware & Development

    Europese tech hongert naar Navo-orders

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs