ASP’s moeten zich vooral richten op specifieke sectoren. Met zo’n verticale marktbenadering zijn er kansen te over voor deze vorm van dienstverlening.
Dit zei Wim Beltman, directeur van Sun-Nederland, bij de opening van het nieuwe kantoor van internetbedrijf Webflex, dat onder andere software aanbiedt volgens het ASP-model. Beltman weerlegt hiermee de kritiek die diverse onderzoekers sinds begin dit jaar op dit model hebben. Vorig jaar waren de verwachtingen voor dit model, waarbij software te huur is via internet, nog erg optimistisch. Vooral het voordeel dat iemand alleen betaalt voor werkelijk gebruik leidde tot dit enthousiasme. Begin dit jaar was er een opvallende ommezwaai in het denken over dit model.
Onderzoeksbureau IDC voorspelde in januari dat de ASP-markt in 2004 zal uitkomen op ongeveer 300 miljoen gulden, terwijl vorig jaar nog werd uitgegaan van een snelle marktgroei naar 900 miljoen gulden. Begin deze maand publiceerden onderzoekers van de Erasmus Universiteit en CMG een internationale enquête waaruit bleek dat ASP’s zware tijden tegemoet gaan. Belangrijkste verklaring voor de sombere prognose is dat hun aanbod niet is afgestemd op de wensen van potentiële gebruikers.
Beltman bevestigt dat veel ASP’s de fout maken dat ze onvoldoende letten op de samenstelling van hun klantenkring. "Zo zijn er veel in de problemen geraakt, doordat ze alleen dotcommers als klanten hadden. Toen deze vorig jaar in de problemen kwamen en de een na de ander failliet gingen, konden ze hun rekeningen niet meer betalen."
De Sun-manager beaamt dat het moeilijk is als internetbedrijf goed in te spelen op veranderingen in de markt. "Je moet per dag bekijken of je nog goed bezig bent. Belangrijk is in ieder geval dat je niet van één activiteit afhankelijk bent, zoals het bouwen van websites."