De traditionele banken hebben de slag om de on-line belegger gewonnen. Ze laten nieuwe internetbrokers duidelijk achter zich.
Dit blijkt uit een onderzoek van Blauw Research te Rotterdam onder 2.177 internetgebruikers. On-line beleggers brengen overigens meer geld naar de beurs dan off-line beleggers. De eerste groep besteedt jaarlijks gemiddeld 18.000 gulden per persoon, de tweede groep komt op een gemiddelde van 10.000 gulden per persoon. On-line beleggers zijn ook veel actiever. Ze plaatsen jaarlijks gemiddeld 13 orders per persoon. Off-line beleggers plaatsen gemiddeld 4 orders.
Van alle Nederlandse internetters belegt 8,7 procent on-line. Dit komt neer op ongeveer 400.000 beleggers.
De grote banken hebben het voordeel van een grotere naamsbekendheid. Daar worden ook verreweg de meeste orders geplaatst. De echte dot.coms trekken minder bezoekers, maar hun klanten plaatsen gemiddeld wel meer orders.
De Postbank heeft de uitdrukkelijk ambitie de leidende internetbank van Nederland te worden. Deze bank had begin dit jaar ruim 530.000 girorekeninghouders, die hun bankzaken via internet regelen. Daarvan beheren meer dan 60.000 klanten de beleggingsportefeuille via internet.
Het afgelopen jaar zijn diverse onderzoeken gedaan naar de beste internetbrokers van Nederland. Vaak scoren Alex en SNS daarbij als hoogste. Overigens lijkt de markt aan een sanering toe. IMG Holland, een van de eerste internetbrokers, heeft onlangs al het loodje gelegd. De van oorsprong Zweedse broker Avanza kondigde eind november met veel tamtam haar komst naar Nederland aan. Maar begin dit jaar werd besloten de Nederlandse markt voorlopig te laten liggen.