Nederland scoort onder de maat op gebied van huurlijnen. Dit geldt zowel voor de tarieven als voor de levertijden. De situatie wordt zorgwekkend genoemd.
Dit blijkt uit de studie ‘Infrastructuur en Diensten’. Het onderzoek werd gedaan door Verdonck, Klooster & Associates (VKA) en de Yankee Group Europe. Opdrachtgever is het ministerie van Verkeer en Waterstaat.
Opvallend is dat Nederland op het gebied van huurlijnen enkele jaren geleden internationaal wel goed presteerde.
Het ministerie van Verkeer en Waterstaat en telecomwaakhond Opta gaan onderzoeken wat de oorzaak hiervan is. Zo nodig, worden ook maatregelen genomen.
Geluisterd is naar de adviezen van verschillende telecom-operators, consumentenbonden, VNO-NCW, BTG en STN.
De ontwikkeling van de Nederlandse ICT-infrastructuur is toe aan een nieuwe impuls. De uitrol van nieuwe netwerken ondervindt belemmeringen. Vooral de verlening van graafrechten vormt een obstakel. Soms gelden hiervoor lange wachttijden. Bovendien worden de verzoeken per regio verschillend afgehandeld.
Marktpartijen hebben voorgesteld dat de rijksoverheid voor de lagere overheden een handboek opstelt of dat gemeenten een soort ondergronds bestemmingsplan maken. Het ministerie wil deze kwestie eerst nader inventariseren.
Daarnaast wordt voorgesteld ICT-diensten, zoals die overal in Europa worden aangeboden, aan een periodieke kwaliteitsmeting te onderwerpen. Momenteel gebeurt dat nauwelijks. En daardoor weten bedrijven niet goed waar ze zich moeten vestigen.
De onderzoekers vinden dat de tariefstructuren simpeler kunnen. Bijvoorbeeld door een nationaal tarief en zogehetenflat rate-tarieven te introduceren. Daarnaast zal de opkomst van nieuwe tariefstructuren, waarbij vaste telefonie als onderdeel van een dienstenpaket wordt aangeboden, niet moeten worden belemmerd.
De staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat zal met de Opta en de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) overleggen hoe dergelijke nieuwe tariefstructuren kunnen worden gestimuleerd. Verder blijkt uit het onderzoek dat het voor nieuwe telecompartijen lastig is KPN te beconcurreren op de lokale en regionale vaste telefoniemarkt. Dit zou komen door de zeer kleine marge tussen de ‘groothandelstarieven’, die de telecomoperators moeten betalen, en de eindgebruikerstarieven. In Nederland is de marge nog kleiner dan elders.