Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Butler: voorzichtig met m-commerce

19 april 2001 - 22:00ActueelInnovatie & Transformatie
Teus Molenaar
Teus Molenaar

De analisten van Butler Group bepleiten terughoudend gebruik van commerciële boodschappen via 3G-netwerken. Te veel reclame roept namelijk weerstand op.

De telecommunicatie-aanbieders gaan gebukt onder zware lasten door de betaling voor Umts-licenties en aanleg van het netwerk voor de derde generatie mobiele communicatie. Zij zijn dan ook naarstig op zoek naar diensten die zij kunnen aanbieden met deze nieuwe technologie. In de hoop daar flink wat geld mee te verdienen.
Zij moeten echter oppassen, zo meent Butler, voor het versturen van ongewenste reclame. De analisten zien meer in een constructie waarbij de gebruiker zelf aangeeft open te staan voor bepaalde diensten (‘opt-in regeling’). In het Verenigd Koninkrijk is bijvoorbeeld een succesvolle proef gedaan in een groot winkelcentrum. Mensen konden bij betreding van het kooppaleis een sms sturen met hun geboortedatum en bijzondere interesses. Deze gegevens gebruikte de telco om heel gericht reclameboodschappen (zoals bepaalde kortingen of locatie van speciale winkels) naar het mobieltje van de gebruiker te sturen. Een grote Amerikaanse keten van koffiehuizen onderzoekt of er behoefte is aan een dienst waarbij belangstellenden een berichtje op hun mobiele telefoon krijgen, zodra zij in de buurt van een koffiehuis zijn.
Telco’s geven aan dat zij zoveel weten van gebruikers van mobiele telefoons (belgedrag, naw-gegevens, bewegingspatronen als gevolg van gps) dat zij bijna op de persoon toegesneden reclameboodschappen zouden kunnen uitzenden. Butler waarschuwt datspam op de loer ligt. Het is immers schier onmogelijk mensen te rangschikken naar standaardprofielen. Bovendien verschilt per persoon het tolerantieniveau voor reclameboodschappen. Telco’s zullen snel, zo vindt Butler, een juist gebruik van het nieuwe medium in de vingers moeten krijgen om te voorkomen dat mensen zich ervan afkeren, zich overstelpt voelend met onzinnige boodschappen.
Tevens moet nog duidelijk worden wie voor de diensten gaat betalen: de gebruiker (die er waarschijnlijk geen geld voor over heeft) of de winkel die de mobiele beller naar binnen wil lokken.
Het onderwerp staat hoog op de agenda van de Europese Commissie die bezig is een gedragscode voor ‘mobiele reclame’ op te stellen. Maar ambtelijke molens draaien erg langzaam. De gedragsregels zijn waarschijnlijk niet voor 2005 klaar. En daarmee is duidelijk dat de telco’s zelf hun plan moeten trekken.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Dit is de weg naar informatietransformatie

    In een wereld waar data en informatie centraal staan, moeten organisaties zich aanpassen aan de digitale toekomst. Informatietransformatie is de sleutel tot het versterken van beveiliging en het bevorderen van efficiëntie.

    Meer lezen

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Kort: Overnames Channable en IC-Automatisering; groeikapitaal Bash en GoDutch

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Dit zijn de 10 beste oplossingen voor klanten!

    ActueelCloud & Infrastructuur

    ‘Maak haast met investeringen in digitale infrastructuur’

    ActueelData & AI

    Lleverage ontvangt drie miljoen voor ‘vibe automation’

    ActueelCarrière

    Groningers verkopen crypto-platform Deribit voor 2,9 miljard dollar

    Quantum
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Nieuwe Cisco-netwerkchip brengt quantum-internet dichterbij

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs