Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Computable Awards
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

Onenigheid over reclame via sms

14 juni 2001 - 22:00ActueelInnovatie & Transformatie
Sjaak Smakman
Sjaak Smakman

Zowel de Consumentenbond als het bestuur van het Interactive Advertising Bureau Nederland zijn uiterst kritisch over de nieuwe sms-richtlijnen van de Dmsa.

De Nederlandse Associatie voor Direct Marketing geeft in deze nieuwe richtlijn aan dat het toegestaan is om ongevraagd reclame naar mobiele telefoons te sturen via sms. Dat is een vrijbrief voor ‘spam’, vindt IAB Nederland.
Deze ongevraagde reclame is conform hetopt out systeem. Dat betekent concreet dat de consument ongevraagd benaderd mag worden met reclame, totdat hij actief aangeeft geen prijs te stellen op deze ongevraagde boodschappen. IAB Nederland heeft zich in de afgelopen periode meerdere malen uitgesproken tegen deze vorm van reclame op digitale media, in vaktermen ook wel bekend als ‘spam’. IAB-voorzitter Igor Beuker: "Marktregulering is gewenst. Maar daarbij dient echter wel het uitgangspunt te worden gehanteerd dat consumenten in grote mate tegen ongewenste reclame dienen te worden beschermd. De consument dient vooraf zelf te hebben aangegeven dat hij of zij prijs stelt op het ontvangen van reclame. Dit om enerzijds de consument op het gebied van privacy te beschermen en er anderzijds voor te zorgen dat de populariteit van nieuwe media als gevolg van ‘spam’ zou afnemen."
Ook de Consumentenbond vindt datopt out het verkeerde uitgangspunt en vindt dat de Dmsa haar ontwerp-code moet veranderen. De Bond wil dan ook snel overleggen me de Dmsa over eenopt in systeem.
 

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Innovatie in uitvoering: industrieel bouwen

    Wees voorbereid op de bouwplaats van de toekomst.

    Computable.nl

    Agentic AI in actie

    De stappen van automatiseren naar écht autonoom werken. Welke toepassingen zijn succesvol?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    Innovatie & Transformatie

    Barco introduceert nieuw vergadersyste...

    Videoconferencing is volledig ingeburgerd in de vergaderzaal. Met ClickShare heeft Barco een oplossing om gemakkelijk en draadloos videovergaderingen te starten...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    Innovatie & Transformatie

    Schaduw-ai en het risico voor organisaties

    Innovatie & Transformatie

    Overheid investeert fors in digitale transformatie

    Bluesky X
    Data & AI

    Kort: Mobiel netwerk VodafoneZiggo vernieuwd, dislikes voor Bluesky (en meer)

    veiligheid ai onderwijs
    Onderwijs

    Tech als kans, veiligheid als voorwaarde in onderwijs

    Nexperia
    Innovatie & Transformatie

    Escalatie intern conflict bij Nexperia

    ai saas ondersteboven
    Innovatie & Transformatie

    Kort: Saas op de kop, twee derde bedrijven zegt ai-potentieel niet waar te maken (en meer)

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Ontvang Computable e-Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs