Drie dochters van drie grote Duitse industrieconcerns: Triaton (Thyssen Krupp), Gedas (Volkswagen) en LHSystems (Lufthansa). Ze beroepen zich erop een ‘echt’ it-bedrijf te zijn en slijten hun kennis en expertise ook aan andere organisaties. Dat vereist wel een lossere band met het moederconcern en een blik over de grens.
Triaton, it-dochter van het Duitse staal- en industrieconcern Thyssen Krupp, is sinds begin dit jaar in Nederland actief. Vanuit Arnhem biedt de automatiseerder uit Krefeld systeembeheer-activiteiten aan, toegespitst op de Tivoli-productlijn van IBM. "Eerst hebben we in Duitsland met IBM een team van zo’n vijftig Tivoli-specialisten samengesteld. Nu willen we deze expertise in Nederland inzetten", zegt Ton Deutz, senior vice president van Triaton. "Onlangs heeft een groep Nederlandse bankiers en verzekeraars ons computer- en telemanagementcentrum in Krefeld bezocht. Wat wij aan it-beheer voor de staalindustrie doen, kunnen we immers ook voor de financiële wereld."
Triaton is voortgekomen uit de samensmelting van de automatiseringsafdelingen van Thyssen en Krupp (gefuseerd in 1999) en Hiserv, de in 2000 overgenomen it-dochter van het farmacieconcern Hoechst (tegenwoordig Aventis geheten). In 1994 had de it-afdeling van Thyssen nog 270 man en stond alles in het teken van het moederconcern. Triaton telt inmiddels 2400 medewerkers en heeft een omzet van 360 miljoen euro. Deutz: "Voor veel it-dochters vormt het struikelpunt dat het merendeel van de omzet van de moedermaatschappij blijft komen. Daardoor blijven ze te afhankelijk van één partij. Triaton haalt op dit moment 65 procent van de omzet buiten het Thyssen-concern. We zitten op de goede weg, maar we moeten doorgroeien." Een belangrijke stap is de afschaffing van de gedwongen winkelnering, zegt de Nederlander-in-Duitse-dienst. "In het begin is dat moeilijk, maar het is de enige manier voor het verkrijgen van een juiste prijs/kwaliteit-verhouding van de dienstverlening."
Het overgrote deel van de omzet (320 miljoen) komt van de thuismarkt. Triaton streeft daarom naar uitbreiding in meer landen, zoals Engeland, Scandinavië en Nederland. "We bieden in het kielzog van internationaal opererende klanten, zoals Aventis en Celanese, onze diensten aan. Waar nodig gaan we acquireren."
Ton Deutz Zo af en toe duikt er een Nederlander op in de top van een Duits ict-bedrijf, zoals Will Knops en Jan Sinoo die bij Debis carrière maakten. De 56-jarige Ton Deutz blijk al vanaf 1970 bij Triaton werkzaam te zijn. Hij voerde in die tijd als systeemspecialist van Leasco Systems & Research een conversietraject uit voor Thyssen en is daar blijven hangen. Tegenwoordig is hij hoofd van de afdeling tele- en systeemmanagement. |
Daarnaast betreedt Triaton andere marktsegmenten, zoals de handel en de financiële sector. Het zwaartepunt ligt nu nog in de industrie, op markten als staal, metaal, farmacie, auto’s en chemie. Zo’n 20 procent van de werkzaamheden bestaat uit applicatiediensten; 80 procent betreft uitbesteding van de gehele it-infrastructuur tot aan werkplekbeheer.
Gedas
Ook concurrent Gedas zoekt naar expansiemogelijkheden, met name in Europa. De it-dochter van Volkswagen nam eerder al de Franse firma STI over, een it-speler voor verzekeraars en banken, én een dataverwerkingsbedrijf in Mexico. "We zijn daar behoorlijk groot: er staat een belangrijke VW-fabriek voor de productie in Noord-Amerika", zegt woordvoerder Jürgen Kornmann. Gedas zag vorig jaar de omzet stijgen van 493 miljoen tot ruim 600 miljoen euro. De helft van de omzet is nog afkomstig van het moederconcern. Eenderde deel van de opbrengsten komt van de Duitse markt.
In 1983 werd Gedas in Berlijn opgericht onder de naam GEsellschaft fur technische DAtaverarbeitung und Systeme. Kornmann: "Doel was de overcapaciteit van de grote rekencentra van Volkswagen via een aparte it-organisatie te verkopen aan de externe markt. Gedas begon met drie man; inmiddels zijn we met vijfduizend werknemers in veertien landen aanwezig." Gedas ondersteunt zonder gedwongen winkelnering het Volkswagen-concern – dus ook Seat, Skoda, Audi, Rolls Royce en Bentley – wereldwijd en probeert vanuit die posities andere klanten binnen te halen. Vooralsnog komen die voornamelijk uit de automobielbranche, waar 85 procent van de opbrengsten vandaan komt. In Nederland kent Gedas geen vestiging, maar bedient het wel klanten. Scania-importeur Beers Bedrijfsauto bijvoorbeeld maakt gebruikt van Logiweb: een telematicadienst waarbij het bedrijf via internet en het gsm-netwerk zijn wagenpark in de gaten kan houden.
LH Systems
De Lufthansa Systems Group uit Frankfurt is nog meer dan Gedas en Triaton gebonden aan de bedrijfseigen markt, in dit geval de luchtvaartindustrie. Branchevreemde klanten, zoals banken en spoorwegbedrijven, zijn op de vingers van een hand te tellen. Een voorloper van deze it-dochter – Lufthansa IT Services – probeerde reeds vanaf 1999 andere klanten te strikken. Om dit proces te versnellen besloot luchtvaartmaatschappij Lufthansa in 2001 alle applicatie- en infrastructuuractiviteiten te bundelen in de zelfstandige holdingmaatschappij LH Systems Group. Op dit moment komt namelijk nog zo’n 70 procent van de omzet (2000: 600 miljoen euro, 4200 medewerkers) van het moederconcern.
Nadeel voor LH Systems is dat het met stevige concurrentie kampt, zoals van EDS, IBM en Hewlett-Packard, in de toch al moeizaam draaiende luchtvaarttak. EDS bijvoorbeeld kaapte eind vorig jaar Atraxis, de it-divisie van Swissair, voor de neus van de Duitse automatiseerder weg. Die moest het doen met de kruimels en kocht van Swissair Flight Support het navigatiesoftware-onderdeel Lido Flightnav.