Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Siebel zwaait de scepter op Nederland crm-markt

16 mei 2002 - 22:00AchtergrondInnovatie & Transformatie
Teus Molenaar
Teus Molenaar

Op de crm-markt, zeker ook in Nederland, blijft Siebel de toon aangeven. Wel moet duidelijker worden wat bedrijven hebben aan dergelijke applicaties. Dit stelt IDC in zijn jongste rapport over klantenbeheersoftware.

Dutch eSolutions; crm-market forecast and analysis 2000-2005 is door analisten Paula Breedveld en Stan Koeleman vorig jaar opgesteld. Zij stellen dat de totale Nederlandse crm-markt in 2000 115 miljoen gulden waard was, met een jaarlijkse groei van 25 procent tot 2005. Daarbij zijn de groeicijfers ten opzichte van de analyse het jaar ervoor naar beneden bijgesteld als gevolg van de wereldwijde economische terugslag.
Verdeeld over segmenten blijkt in Nederland de grootste groei (29,6 procent) te liggen bij automatisering van de marketing, gevolgd door verkoop (23,7 procent) en klantenondersteuning en callcenters (23,4 procent). Het internet is daarbij een stuwende kracht. Het maakt veel van de van oorsprong verkoopactiviteiten beschikbaar voor klanten (denk aan informatievergaring). Verkopers krijgen dan meer tijd voor waardeverhogende activiteiten. IDC verwacht dat daardoor geautomatiseerde verkoopsystemen als zodanig verdwijnen en onderdeel worden van een crm-applicatie.

Helderheid

De analisten schrijven dat veel verwarring bestaat over de begripsvorming rond crm. Leveranciers plakken het etiket vaak op software om meer attentiewaarde te krijgen, terwijl de programmatuur eigenlijk niets met klantenbeheer heeft te maken. De twee Het rapport pleit er daarom voor dat de industrie meer en betere voorlichting geeft.
Voor Siebel is wat dat betreft een belangrijke taak weggelegd; het is volgens IDC in Nederland de grootste crm-verkoper. Daar wil Richard de Haas van Peoplesoft een kanttekening bij plaatsen. "Volgens onze gegevens hebben we in Nederland een gedeelde eerste plaats. Hetgeen niet wegneemt dat wereldwijd Siebel bovenaan staan en Peoplesoft op de tweede plek."
Over de voorspelde marktgroei van 25 procent zegt De Haas dit wat optimistisch te vinden. "De markt blijft wel groeien, maar bedachtzamer. Overigens pakt dat positief uit. Bedrijven smijten niet meer met geld en kijken tegenwoordig eerst onder de motorkap voordat ze een aankoop doen. Automatisch komen ze dan bij de marktleiders terecht, vanwege de producten, de dienstverlening en de continuïteit van de onderneming."

Analyses

De Haas is het eens met IDC’s vaststelling dat het vermogen klantrelaties te kunnen analyseren een sterke drijfveer is van bedrijven om crm-appliacaties aan te schaffen. Traditioneel hebben crm-toepassingen de transactionele relatie met klanten in kaart gebracht, maar met technieken als olap en datamining is het mogelijk patronen te herkennen in de verhouding tussen een klant en een bedrijf.
 
Teus Molenaar

Meer over

Oracle-applicaties

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Dit is de weg naar informatietransformatie

    In een wereld waar data en informatie centraal staan, moeten organisaties zich aanpassen aan de digitale toekomst. Informatietransformatie is de sleutel tot het versterken van beveiliging en het bevorderen van efficiëntie.

    Meer lezen

    Computable.nl
    ActueelInnovatie & Transformatie

    CRM-markt bloeit op tot dotcom-proporties

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs