Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Toekomst van spraaktechnologie rooskleurig

05 februari 2003 - 23:00ActueelInnovatie & Transformatie
Redactie Computable
Redactie Computable

Technologie voor spraakherkenning is tegen 2008 goed voor 5,3 miljard dollar, zo voorspelt Allied Business Intelligence.

Volgens een recent marktonderzoek van Allied Business Intelligence (ABI) is de technologie voor spraakherkenning intussen voldoende verfijnd (tot een nauwkeurigheid van 95 à 98 procent) en zijn de nodige toepassingen voorhanden. Toch worden die technologische mogelijkheden nog niet op grote schaal gebruikt – maar dat verandert binnenkort, zo stelt de marktonderzoeker.
 
ABI verwacht namelijk dat de verkoop van spraakherkenning-software in 2003 zo’n 897,8 miljoen dollar oplevert, terwijl dat in 2002 nog 677 miljoen dollar was. Op langere termijn voorziet ABI zelfs een marktgroei tot 5,3 miljard dollar in 2008.
 
De technologische verfijning van de software maakt spraakherkenning interessant voor gebruik in handcomputers en telefoons, zo stelt ABI. Bedrijven kunnen dan weer hunreturn on investment (roi) opdrijven door spraakherkenningstechnologie te gebruiken in call centers, terwijl telco’s en carriers nieuwe inkomsten kunnen halen uit spraakgestuurde diensten.
 
Bovendien wordt het dankzij standaarden als VoiceXML en Salt eenvoudiger om spraakherkenning in applicaties in te bouwen. Die twee verschillende standaarden verdelen de markt wel nog in twee ‘kampen’, zodat veel ontwikkelaars hun toepassingen en platforms geschikt maken voor de ondersteuning van beide. Het is nochtans nog niet zeker dat de twee standaarden naast elkaar blijven bestaan – de ene zou de andere namelijk kunnen verdringen.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Dit is de weg naar informatietransformatie

    In een wereld waar data en informatie centraal staan, moeten organisaties zich aanpassen aan de digitale toekomst. Informatietransformatie is de sleutel tot het versterken van beveiliging en het bevorderen van efficiëntie.

    Meer lezen

    Computable.nl
    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    Computers houden niet van mensentaal

    Eén reactie op “Toekomst van spraaktechnologie rooskleurig”

    1. Aarnout Mijling schreef:
      7 februari 2003 om 08:56

      In Nederland wordt de spraakherkenning al intensief benut voor het geven van actuele meldlingen in het openbaar vervoer (update) en een 24-uur treinplanner via hte nummer 0900-1475. 0900-1475 wordt gebruikt naast 0900-9292 alwaar een reisadviseur dagelijks 20.000 mobilisten ‘live’ verder op weg helpt. De ervaringen die 9292 (OV Reisinformatie) heeft met het zelf toegepaste spraaktechnologie systeem is het volgende: Ongeveer 77 procent van de klanten die bellen met het nieuwe nummer 0900-1475 (35 cent per minuut) en van de ‘sprekende computer’ een reisadvies krijgen, voeren een geslaagd gesprek. Dat is nog maar drie procent verwijderd van het doel: tachtig procent. 9292 heeft de sprekende computer zo verbeterd dat hij de namen van kleine stations beter herkent. Ook is de woordenschat uitgebreid met termen die bellers gebruiken om tijden en data aan te geven. Het is de bedoeling dat de sprekende computer van 0900-1475 binnenkort niet alleen reisadviezen kan geven van station naar station, maar ook van postcode naar postcode met alle vormen van openbaar vervoer.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs