Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

Webservices kans voor kleine crm-bedrijven

20 maart 2003 - 23:003 minuten leestijdAchtergrondInnovatie & Transformatie
Gijs Hillenius
Gijs Hillenius

De markt voor relatiebeheersoftware, crm, verandert maar nauwelijks. De grote vier, Siebel, Sap, Peoplesoft en Oracle zetten nog steeds miljarden om. Aan de onderkant van de markt schreeuwen de kleinere om het hardst om aandacht.

  
Bedrijven als Epiphany kunnen met een omzet van minder dan honderd miljoen dollar niet tippen aan de grote vier.
De directeur van zo’n ‘calimero’, Roger Siboni van Epiphany, pochte afgelopen week in Amsterdam: "In een vergelijk winnen we het van alle grote concurrenten." Daarvoor moet hij wel eerst onder de aandacht komen van mogelijke klanten, gaf hij meteen toe.
Het bedrijf werd onlangs nog behoorlijk in het zonnetje gezet door Gartner, dat het in het magische kwadrant plaatste en het zodoende tot de top schaart wat uitvoering en visie betreft. Epiphany piekert er flink over hoe het zijn naam kan vestigen op de Europese markt. Dat er reden is tot nadenken, blijkt ondermeer uit de omzetcijfers. Die duikelden in 2002 naar een ‘schamele’ 83,8 miljoen dollar; beide jaren ervoor zette het bedrijf rond de 128 miljoen dollar om.
Deze cijfers steken schril af bij die van de grote vier (zie grafiek). "Ja, maar wij hebben 300 miljard dollar in kas en geen schulden", haalde Siboni uit naar Siebel, dat vorig jaar 36 miljoen dollar verlies leed. En ondanks dat riepen Dataquest en Gartner Siebel uit tot marktleider.
Soms zijn met crm-software alleen klant- en relatiegegevens op een slimme manier te beheren. In het ideale geval weet de telefonist, wanneer een klant belt, meteen of het een wanbetaler is of een gerespecteerd grootverbruiker. Terwijl zijn vraag wordt beantwoord, berekent een statistisch programma de kans dat op een aantrekkelijke aanbieding wordt ingegaan.
Soms werkt de crm-software niet, en kan implementatie ertoe leiden dat zwaktes in de ict worden ontdekt. Topman Joel Reed van JD Edwards, een relatieve nieuwkomer in dit ict-deelterrein: "Problemen zijn synchronisatie van gegevens, het in werking krijgen en onderhouden van de software."
Volgens hem begon crm met het groepsgewijs verwerken van data, in losstaande systemen die geen contact met elkaar hebben. Dat verklaart ook waarom de grote crm-successen niet in het midden- en kleinbedrijf te vinden zijn. Dat is inmiddels wél de markt waar veel van de nieuwkomers zich op richten: die koppelen de kleinere, losstaande databanken van deze bedrijven goedkoop via internet. De groei van dergelijke webservices verklaart ook waarom SAP en Siebel al enige tijd uit de voeten kunnen met Java en beide werken aan het overzetten van het bedrijfseigen systeem naar .Net.

Meer licenties dan nodig

Niet alleen de techniek is voor verbetering vatbaar, ook de gebruikers. Onderzoekers van IDC concludeerden twee jaar terug al dat crm-implementaties "vaak" strandden op de implementatie. Medewerkers veranderen met grote tegenzin hun manier van werken; worden ze niet bij de crm-revolutie van het bedrijf betrokken, dan is die gedoemd te mislukken.
In een onderzoek van begin maart stelt concurrent Gartner zelfs dat 42 procent van alle aangeschafte crm-pakketten helemaal niet wordt gebruikt. Gelokt met aantrekkelijke productaanbiedingen of ordinaire kortingen, kopen bedrijven meer licenties dan ze nodig hebben. Dat is op de groei en met die kosten valt het ook wel mee, is de gedachte. Die goedkope licenties leveren, alles meegerekend, tot 30 procent meer kosten op, ontdekte Gartner.

 
Gijs Hillenius

Meer over

Oracle-applicaties

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Innovatie in uitvoering: industrieel bouwen

    Wees voorbereid op de bouwplaats van de toekomst.

    Computable.nl

    Agentic AI in actie

    De stappen van automatiseren naar écht autonoom werken. Welke toepassingen zijn succesvol?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Teamvalue

    Partnerartikel
    Cloud & Infrastructuur

    20% besparen op je Azure-kosten en een...

    Azure biedt organisaties schaalbaarheid, flexibiliteit en toegang tot een breed scala aan diensten. Toch zien veel organisaties hun kosten ongemerkt...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    Innovatie & Transformatie

    Spoelstra Spreekt: Prinsesjesdag

    Innovatie & Transformatie

    Aspire11 lanceert miljoenenfonds voor groeibedrijven; ook Nederland in beeld

    Overheid

    Defensie wil naar een betere commandovoering

    Fred Streefland
    Innovatie & Transformatie

    Cyber Resilience: de randvoorwaarde voor elke business

    Data & AI

    Intelligentie op de plek waar het ontstaat

    Data & AI

    Kort: 100 miljoen voor Nederlandse ai, down under investeert ook (en meer)

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Ontvang Computable e-Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs