Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

San moet prestaties Ferrari verbeteren

05 juni 2003 - 22:005 minuten leestijdAchtergrondCloud & Infrastructuur
Luc Blyaert
Luc Blyaert

De Ferrari fabriek in het Italiaanse dorpje Maranello, bij Modena, investeerde vorig jaar in een uitgebreid IBM-serverpark met een Brocade san (storage area network) op een 4 Gbit/s glasvezelnetwerk. Deze combinatie zorgt voor betere prestaties, serverconsolidatie, bedrijfscontinuïteit en herstel na rampen.

Maranello kleurt vaak rood als de tweeduizend Ferrari-werknemers in de wijk flaneren. Zevenhonderd medewerkers zijn helemaal gericht op de Formule 1, maar er rollen dagelijks ook zo’n veertien Ferrari-bolides uit het Italiaanse autobedrijf. Een Ferrari kost minimaal 140 duizend euro. Op jaarbasis worden hier vierduizend wagens gemaakt, soms in erg kleine series: van de nieuwe Enzo Ferrari reeks komen er maar 399. Dit pareltje, dat een snelheid van 340 km/uur aankan, kost dan ook zeshonderdduizend euro. Ferrari is een vrij excentrieke stal. Wereldwijd zijn er 56 duizend wagens verkocht, maar er zijn slechts vijftienduizend eigenaars. Vijf daarvan zijn te vinden bij het Amerikaanse san-bedrijf Brocade Communications Systems.

Niet gebruikt

Ferrari, ooit volledig eigendom van Fiat, is het vlaggenschip. In Modena worden ook vierduizend Maserati’s gebouwd. Dat moeten er volgend jaar negenduizend zijn. In Maranello worden de Maserati-motoren vervaardigd. "De data van beide productie-eenheden blijven wel gescheiden, verdeeld over twee IBM P670 servers", vertelt it architectural manager Alessandro Salo. Ferrari telt zo’n twintig it-medewerkers. Het volledige netwerk werd in oktober vorig jaar geïnstalleerd door de Italiaanse systeemintegrator Gruppo Pro. IBM haalde eerder het contract binnen (de totale investering wil Salo niet kwijt) en deed EMC in het stof bijten. Beide partijen hadden Brocade als san-oplossing aangebracht.
"Elke wagen is verschillend, zelfs binnen hetzelfde model, want de klanten kunnen kiezen uit veel opties. Het uitgebreide controleproces van de op maat gemaakte voertuigen vraagt een lange computertijd. De cpu en de opslagschijven waren overbelast", aldus Salo. Vroeger werden de gegevens opgeslagen op de 1500 Windows pc-schijven, of op interne of ssa-schijven (serial storage architecture) op de negen Unix AIX servers.
Omdat niet alle opslagruimte gedeeld werd over het netwerk, werd bijna de helft van de totale schijfcapaciteit niet gebruikt. De backup werd uitgevoerd op scsi-tapes, wat weinig flexibel is. "De backup-en-herstel snelheid was daardoor bedroevend, er was nauwelijks redundantie, en de prestaties en productiviteit waren laag." De Baan-batches werden bovendien slechts één keer per week uitgevoerd. Het feit dat er slechts één datacenter was zorgde voor een single point of failure, zonder mogelijkheden voor herstel na rampen. Ook beveiliging is bij Ferrari een heikel item. Dagelijks krijgt het netwerk tien tot twaalf aanvallen van hackers te verwerken.

Opnieuw ontworpen

Het it-netwerk is opnieuw ontworpen, met naast de IBM P670 twee IBM F800 Shark opslagservers met 6 TB opslagcapaciteit. Het san-glasvezelnetwerk kreeg twee Brocade Silkworm 12000 en twee Silkworm 3800 switches, die in twee verschillende datacentra ondergebracht zijn. Dat zorgt meteen ook voor een oplossing in geval van ernstige netwerkproblemen. "We gebruiken nu alle beschikbare schijfcapaciteit optimaal. We hebben het aantal Unix AIX servers kunnen consolideren van negen tot drie toestellen. Eén van de twee AS/400 machines kan eruit. We kunnen de Baan-batches nu elke dag uitvoeren. De rekentijd is verminderd, zodat het controleproces verbeterd is. Op elk moment hebben we een overzicht van de aanwezige materiaalcomponenten, wat het productieproces versnelt, de kwaliteit verbetert en de planning makkelijker maakt", zegt Salo.
De san-markt is nog vrij jong. De omzet bedroeg vorig jaar bijna één miljard euro. Volgens marktanalist Gartner werden in totaal drie miljoen switchpoorten verkocht. Dat zou tegen 2006 oplopen tot zeven miljoen. Onderzoeksbureau Dell’Oro verwacht ook voor dit jaar een stijging van de san-inkomsten met 12 procent tot 1,1 miljard euro.
De markt evolueert bovendien naar hogere snelheden. Nu al worden alleen nog 2 Gbit/s switchpoorten verkocht. Mogelijk komt er een migratie naar 4 en zelfs 10 Gbit/s. Alleen de kostprijs blijkt een heikele zaak. Toch worden eind volgend jaar al de eerste 10 Gbit producten verwacht. Nu ook Cisco recent dit segment indook, is san volgens Brocade vice president international sales James Lalonde "duidelijk geen nichemarkt meer".
Zijn bedrijf heeft met 58 procent marktaandeel wel een sterk overwicht en kan concurrenten als McData en, in mindere mate, Inrange (in april overgenomen door Computer Network Technology) van zich afschudden. Brocade ziet vooral Cisco als een opkomende dreiging. Cisco pusht ethernet- en ip-oplossingen. Lalonde ziet realistische ip-san-applicaties op zijn vroegst in 2004 opduiken. "Het zal een mix worden van glasvezeltechnologie en ip. En veertigduizend Brocade san-installaties veeg je niet zomaar weg."

Integreren

Brocade, dat vorig jaar zijn omzet met 19 procent aandikte tot 562,4 miljoen dollar, is laat opgedoken in de zware san-markt met director class producten (met hoge beschikbaarheid). Toch heeft het volgens Lalonde in dit segment al 40 procent marktaandeel. Een aantal mogelijkheden zijn nog in de bètatestfase, maar dat zouden enkel software-opwaarderingen zijn. Brocade wordt verkocht door grote it-ondernemingen als IBM, EMC en HP, maar sommige klanten vragen duidelijk direct contact met de leverancier. "Het is net zo als bij Microsoft. Grote gebruikers hebben fors geïnvesteerd en willen dan ook rechtstreekse ondersteuning", vertelt Lalonde. In de totale it-markt blijft zijn een relatief kleine speler, met 1200 medewerkers. In april verdwenen nog 115 banen schrappen.
Vorig jaar november is Rhapsody Networks overgenomen. Daarop werkte Brocade zijn Silkworm Fabric Application Platform uit. Op dit open platform kunnen andere partijen, zoals HP, EMC en Veritas, hun eigen opslagbeheersoftware integreren. Typische software-ingrediënten zijn systemen voor dataverplaatsing, volume- en databeheer, en data-beveiligingstechnologie. Deze toepassingen komen in het netwerkplatform zelf terecht in plaats van op de applicatieservers of opslaghardware. De eerste oplossingen zijn naar verwachting eind dit jaar beschikbaar.
Brocade telt in Europa zo’n honderd werknemers. Dat moeten er circa 115 worden. Europa staat voor ongeveer 35 procent van de omzet. De grootste klanten zijn telecomoperatoren als France Telecom, Deutsche Telecom en Telecom Italia. Ook koerierdienst Fedex en autobedrijf Fiat beschikken over een san. James Lalonde wil in elk geval dit jaar nog de inkomsten buiten de VS optrekken tot 50 procent van de omzet.< BR>

Meer over

Storage

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Beveiliging begint bij de Server

    Waarom lifecycle-denken cruciaal is voor IT-security

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Meer lezen

    Computable.nl
    ActueelSoftware & Development

    Ferrari vervangt Baan IV door Infor ERP LN

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Ontdek de toekomst van IT-support en m...

    Op 16 september 2025 vindt in de Jaarbeurs in Utrecht een gloednieuw event plaats dat volledig is gericht op IT-professionals:...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs