Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

Compaq steeds verder naar de achtergrond

29 juni 2003 - 22:00ActueelInnovatie & Transformatie
Jasper Bakker
Jasper Bakker

HP laat de naam Compaq zachtjes vallen. Ten tijde van de overname besloot de koper nog beide merknamen te blijven hanteren, vooral vanwege de bekendheid van Compaq op de pc-markt – laptops, desktops en servers.

Een jaar na de overname doet HP het Compaq-merk in de zakelijke markt de deur uit. Onder één vlag zouden de producten beter te verkopen zijn aan gebruikers in het bedrijfsleven. In eerste instantie blijft de naam Compaq nog wel bestaan als typering van producten of productreeksen, maar dan achter de overkoepelende HP-naam. Dit is al het geval bij het nieuwe NC4000-model laptop met de energiezuinige Pentium M-processor, die Intel gebruikt in zijn Centrino-mobiliteitspakket.
 
"Op termijn zullen al onze bedrijfsproducten HP heten", zegt vice-president Alex Gruzen, algemeen directeur van de divisie voor laptops en handcomputers. Hij stelt dat dit het werk van de verkoopstaf vereenvoudigt.
 
De omschakeling volgt op eerdere stappen. Zo schrapte HP in maart al Compaqs Evo-productnaam voor notebooks en desktops voor bedrijfsgebruikers. Woordvoerders verklaarden onlangs al dat de naam van de overgenomen concurrent als modelnaam gebruikt zou gaan worden.
 
Eerder wilde HP juist gebruik maken van Compaqs reputatie in de bedrijfsmarkt. Dit betrof met name de markten voor notebooks, desktop-pc’s en relatief lichte servers met Intel-processoren. Ook handcomputers en nieuwe productvormen zoals tablet-pc’s dragen de naam Compaq. Volgens topman Gruzen verkoopt HP drie keer zo veel notebooks van het gekochte merk dan van het eigen. Toch gaat het bedrijf gestaag over naar een merkenstrategie gebaseerd op de HP-naam.
 
De strategie voor de consumentenmarkt is opvallend genoeg precies tegenovergesteld. Daar wil de computerproducent de twee merknamen juist zo lang mogelijk handhaven. "Aan de consumentenkant is het nog steeds Presario. Dat zullen we nooit opgeven", aldus vice-president Gruzen. Om de resulterende verwarring bij eindgebruikers en belangenverstrengeling bij wederverkopers te verminderen, hanteert HP in de Verenigde Staten een wekelijks wisselschema voor de promoties van zijn twee merknamen.

Meer over

Laptops

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Innovatie in uitvoering: industrieel bouwen

    Wees voorbereid op de bouwplaats van de toekomst. De praktijk van verschillende manieren van industrieel bouwen

    Computable.nl

    Agentic AI in actie

    De stappen van automatiseren naar écht autonoom werken. Welke toepassingen zijn succesvol?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialSecurity & Awareness

    Cybersec Netherlands 2025 – Programma...

    Keynotes over cloud, AI en geopolitiek: het programma van Cybersec Netherlands raakt de kern van digitale weerbaarheid

    Meer persberichten

    Meer lezen

    Richard Turk
    Innovatie & Transformatie

    Dit weegt de jury mee bij de categorie Customer Experience van de Computable Awards 2025

    AchtergrondCarrière

    Gazonnetje of golfbaan maaien via de cloud

    OpinieData & AI

    Het is niet alles goud wat er blinkt: belang van pragmatisme rondom ai

    OpinieInnovatie & Transformatie

    20 jaar tech: 10 lessen in leiderschap en groei

    OpinieInnovatie & Transformatie

    Van edge naar enterprise: hoe Nederland toekomst van ai vormgeeft

    Innovatie & Transformatie

    Lummelaars veranderen de wereld

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • – Phishing
    • – Ransomware

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs