Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

West-Europese crm-markt blijft achter

11 september 2003 - 22:00AchtergrondInnovatie & Transformatie
Kim Loohuis
Kim Loohuis

De wereldwijde crm-markt groeit tot 10,2 miljard dollar in 2007, een jaarlijkse groei van 7,7 procent. Dat voorspelt marktonderzoeksbureau IDC. West-Europa blijft met een jaarlijkse groei van 6,4 procent achter bij de wereldwijde groei.

De reden voor het achterblijven ligt in het feit dat het West-Europese draagvlak niet groot genoeg is om de negatieve effecten van de economie op te vangen en niet klein genoeg is om te profiteren van de enorme groeipercentages door verschuivingen in de markt. Noord-Amerika blijft de grootste markt, met een aandeel van 61,5 procent van de wereldwijde crm-markt in 2002. IDC verwacht dat dit percentage de komende jaren iets daalt tot 61,1 procent in 2007.

Platformen

Unix en 32-bit Windows blijven de belangrijkste platformen waarop crm-applicaties draaien. Aan het einde van 2007 heeft Windows een aandeel van 63,6 procent en Unix 27,8 procent. IDC geeft een terughoudende voorspelling voor ingebedde omgevingen en platformonafhankelijke producten, wegens te weinig keus en de lage acceptatiegraad.
De crm-markt kreeg het in 2002 zwaarder te verduren dan in 2001. In dat jaar begon SAP zich flink te roeren, waardoor het economische effect voor de crm-markt positief uitviel, terwijl andere markten krompen. Die redding kende 2002 niet, met als resultaat dat de wereldwijde omzet met 7,3 procent afnam.
Siebel behoudt de toppositie met een marktaandeel van 17,1 procent, een lichte afname ten opzichte van 2001 (20,4 procent). In 2002 veroverde SAP de tweede plaats met een marktaandeel van 6,2 procent. Het verbande daarmee Oracle naar de derde plaats (4,4 procent). Nummer vier in de top-5 is Peoplesoft met een aandeel van 3,2 procent in de crm-markt. Hekkensluiter is Amdocs met 2,9 procent.

Consolidatie

De consolidatie van Peoplesoft en JD Edwards heeft meer effect op de erp- dan op de crm-markt. Helaas kunnen de crm-applicaties van beide bedrijven wel sneuvelen als het Oracle-bod doorgaat. Aan de bovenkant van de markt zou dan Peoplesoft als concurrent sneuvelen, waarmee alleen Siebel, SAP en Oracle als grote spelers overblijven. Daarmee wordt ook een gat geslagen naar de rest van de markt, maar IDC ziet dit niet als een onoverkomelijk probleem, aangezien er nog steeds nieuwe spelers op de markt komen en die bedrijven vooral het middensegment bedienen. Voor de drie topbedrijven is die sector nog een te kraken noot. Het betekent voor hen dat er enorm geïnvesteerd moet worden in het verkoopkanaal en dat contacten met wederverkopers flink aangehaald moeten worden. Volgens IDC richten de meeste activiteiten van dit jaar zich op die elementen.< BR>

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Dit is de weg naar informatietransformatie

    In een wereld waar data en informatie centraal staan, moeten organisaties zich aanpassen aan de digitale toekomst. Informatietransformatie is de sleutel tot het versterken van beveiliging en het bevorderen van efficiëntie.

    Meer lezen

    Computable.nl
    ActueelInnovatie & Transformatie

    CRM-markt bloeit op tot dotcom-proporties

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs