Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Defensie VS wil zelfrijdende tank

11 maart 2004 - 23:003 minuten leestijdAchtergrondInnovatie & Transformatie
Jasper Bakker
Jasper Bakker

Het Amerikaanse ministerie van Defensie wil de Stryker-tank van het leger voorzien van een computersysteem waarmee de machine een zelfrijdende robot wordt. De Stryker is reeds – met menselijke besturing – ingezet in recente oorlogssituaties zoals te Irak.

Tot op heden vervult de gepantserde legertruck diverse rollen: als troepentransporteur, als mobiel raketlanceerplatform en als ondersteunend aanvalswapen, uitgerust met machinegeweren. Dit alles natuurlijk onder menselijke besturing.
Defensie-toeleverancier General Dynamics ontwikkelt het gewenste autonome systeem voor de toekomstige onbemande tank in een laboratorium te Westminster (Maryland, Verenigde Staten). Dat lab, oorspronkelijk F&M Manufacturing, is in 1990 opgericht en hield zich bezig met kleine, op afstand bestuurbare voertuigen. Het is in 1995 opgekocht door General Dynamics.
De achttien ton wegende Stryker wordt in dat onderzoekscentrum voorzien van een gecombineerde laserradar die elke seconde 400.000 laserstralen en radargolven uitzendt. Daarnaast neemt het met een camera 120 fotobeelden per seconde op en heeft het gps-sensoren (global positioning system). De ingebouwde computer krijgt met deze omgevingsdata een accuraat beeld van zijn omgeving en moet op basis daarvan zelfstandig beslissingen kunnen nemen.
Dat doel is – net zoals kunstmatige intelligentie – nogal ongrijpbaar: eerst dient er een lerend systeem gemaakt te worden om dat vervolgens ‘op te voeden’. Zelfs de eenvoudigste bewegingen van Stryker vereisen een behoorlijke hoeveelheid complexe berekeningen. Daar wordt in de toekomst nog tactische en strategische ‘denkkracht’ aan toegevoegd, zodat de tank niet alleen kan kiezen uit verschillende wegen, maar ook uit verdedigingsopties door juist een minder zichtbare route te kiezen.

Meer legerrobots

Het uiteindelijke doel is dat de robot complete missies autonoom kan uitvoeren. Volgens de huidige planning zal dit rond 2010 realiteit zijn. Overigens is Stryker tegen die tijd niet de enige zelfstandig opererende legerrobot. Andere plannen zijn reeds in ontwikkeling en omvatten voertuigen voor algemeen slagveldgebruik, speciale verkenningstoestellen, landmijnopsporingsrobots en transportvoertuigen – voor zowel voorraden als soldaten.
Deze robots worden ontwikkeld door een gevarieerde groep bedrijven, waaronder United Defense, Lockheed Martin, Robotics Research en dus General Dynamics. Laatstgenoemde werkt niet alleen aan een ‘brein’ voor de Stryker-tank, maar heeft momenteel projecten lopen voor dertig tot zestig autonome navigatiecomputers die gemonteerd kunnen worden op en in diverse voertuigen.
“Ruim voor het einde van deze eeuw zullen er geen mensen meer zijn op het slagveld”, meent professor Robert Finkelstein van de University of Maryland die daar technologie doceert. Dit alles valt onder het Future Combat System-project van het Amerikaanse ministerie van Defensie. Voor de realisatie hiervan is 14,78 miljard dollar uitgetrokken, te spenderen over de komende zes jaar. Autonome systemen zijn slechts een deel van dit project.< BR>

Meer over

Robotica

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Dit is de weg naar informatietransformatie

    In een wereld waar data en informatie centraal staan, moeten organisaties zich aanpassen aan de digitale toekomst. Informatietransformatie is de sleutel tot het versterken van beveiliging en het bevorderen van efficiëntie.

    Meer lezen

    vrachtwagen
    ActueelInnovatie & Transformatie

    Studie naar rol chauffeur in zelfrijdende truck

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs