Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

Wim van Rooijen nieuwe directeur Media Plaza

25 maart 2004 - 23:004 minuten leestijdAchtergrondGovernance & Privacy
Mels Dees
Mels Dees

Zoals zoveel bedrijven en instanties binnen de ict, kende ook Media Plaza moeilijke jaren. Volgens Wim van Rooijen is de organisatie nu klaar voor de toekomst. Maar, “we moeten minder in onszelf gekeerd zijn.”

  
Wim van Rooijen (39) is sinds 1 maart directeur van Media Plaza, Hij volgt Wim Bens op, die in dienst trad als directeur Business Development bij de TU Eindhoven.
Van Rooijen heeft een militaire achtergrond. Hij studeert Telecommunicatie, Elektrotechniek en Algemeen Management aan de KMA te Breda. Vanaf 1988 werkt hij binnen het Ministerie van Defensie. Na 1993 is hij in dienst bij Getronics, eerst als salesmanager bij Getronics Telecom Solutions en vanaf 1999 op het hoofdkantoor als manager van het Business Information Centre. Van Rooijen maakt de verzelfstandiging van Raet nog net mee. Tot zijn aanstelling bij Media Plaza is hij bij het voormalige Getronics Human Resource Solutions directeur professional services.
“De eerste honderd dagen in een nieuwe werkomgeving betekenen voor mij vooral rondkijken”, stelt Wim van Rooijen. “Daarnaast wil ik in die periode veel mensen spreken en een antwoord vinden op de vraag ‘waarom zijn we als stichting op aarde’.”
Dit neemt niet weg dat Van Rooijen al een eerste analyse paraat heeft: “wat in ieder geval opvalt, is dat Media Plaza te veel in zichzelf gekeerd opereert. We moeten de blik weer naar buiten richten, met de ruggen tegen elkaar en niet langer met onze gezichten naar elkaar”.
Die constatering moet volgens de nieuwe directeur zeker niet als een verwijt naar zijn voorganger Wim Bens begrepen worden. “De introverte houding is een logisch gevolg van de problemen die we de afgelopen jaren kenden”. Ook Media Plaza had het zwaar, zoals veel bedrijven en organisaties. “De periode 1997 tot 2000 was een fase van sterke groei, in 2000 is op basis van die groei nog eens flink geïnvesteerd in een verbouwing. Dat zorgt voor hoge afschrijvingskosten.”
Volgens Van Rooijen is het centrum nu klaar voor een tweede periode van groei. “We zien dat de economie aantrekt, en dat de overheid grote bedragen reserveert voor innovatie en voorlichting omtrent nieuwe technieken. Hierbij kunnen en zullen wij een belangrijke rol spelen”.
Van Rooijen was naar eigen zeggen toe aan een functie als algemeen directeur, na jaren te hebben gewerkt in grote organisaties als Defensie en Getronics. “Naast affiniteit met de missie van Media Plaza, als plaats waar kennis wordt gedeeld tussen vele partijen, spreekt de omgeving, het futuristische gebouw me ook zeer aan.” Was het tot voor kort zo dat het stichtingsbestuur steeds drie jaar vooruit keek, Van Rooijen wil Media Plaza neerzetten als definitieve instantie en verder in de toekomst kijken.

Geen consumenten

Media Plaza wil daarbij nadrukkelijk verder gaan dan het presenteren van nieuwe uitvindingen en gadgets. “Natuurlijk kun je hier in het centrum leuke nieuwe dingen zien, zoals technieken uit de woonkamer van de toekomst, maar dat is geen doel op zich”, stelt Van Rooijen. Media Plaza richt zich immers niet op consumenten en is daardoor niet te vergelijken met het Evoluon of Living Tomorrow. “Het gaat ons er vooral om mensen uit het bedrijfsleven duidelijk te maken wat ict voor hen kan betekenen, hoe ze maximaal kunnen profiteren van nieuwe ontwikkelingen.”
Ook in dat opzicht veranderde wel wat in vergelijking met de ict-hype van de jaren negentig . Van Rooijen: “In die jaren waren het vooral de e-business managers die ons bezochten. Die functies zijn binnen bedrijven vaak geschrapt. Het is nu de lijnmanager die verantwoordelijk is voor de ict-vernieuwing binnen de organisatie. Anders dan bij zijn voorganger, die alles mocht en kon aanschaffen wat nieuw en vol beloftes was, klinkt nu al na twee zinnen de vraag: welk rendement levert de techniek me op, hoe zit het met de tco?”
Deze ontwikkeling brengt met zich mee dat de doelgroep van Media Plaza divers is. “We willen nog steeds de mensen bereiken die als eerste een techniek omarmen, maar dan vooral om hen een voorbeeld te laten zijn voor anderen.” Die anderen zijn de vele managers die een deel van hun tijd te maken hebben met ict.
Het delen van ervaringen geschiedt niet alleen via seminars, maar ook door bedrijven te belonen voor goede prestaties, zoals bij het Nationaal ICT Event, waar binnen verschillende categorieën de belangrijkste ict-prijzen van Nederland worden uitgereikt. “Je ziet dat bedrijven in alle categorieën doelgroep van Media Plaza zijn”, stelt Van Rooijen, die eraan toevoegt graag te onderzoeken hoe het mkb sterker vertegenwoordigd zou kunnen zijn binnen het prijzengala. “De ict-sector kan veel leren van het mkb. Onder de titel ‘de week van de ondernemer’ organiseert het mkb juist deze week een groot aantal seminars in Utrecht. Ze presenteren zich daar als een eenheid, terwijl de ict-branche vooral verdeeld is. Zo kun je nooit een vuist maken.”< BR>

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    GenAI: Veiligheidsrisico of wapen tegen dreiging?

    Wat AI betekent voor jouw securityaanpak? Alles over de risico’s en strategieën om GenAI verantwoord in te zetten.

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Beveiliging en IT samen sterk tegen bedreigingen

    Deze paper geeft concrete strategieën en handvatten om IT en Security effectiever te integreren.

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialSecurity & Awareness

    Cybersec Netherlands 2025 – Programma...

    Keynotes over cloud, AI en geopolitiek: het programma van Cybersec Netherlands raakt de kern van digitale weerbaarheid

    Meer persberichten

    Meer lezen

    inhaalrace behind the curve
    ActueelGovernance & Privacy

    Kort: Euro-tech steunt DSA, ciso’s behind the curve, massaclaim labhack loopt in miljoenen (en meer)

    AchtergrondSecurity & Awareness

    Informatiebeveiliging in de zorg: wat houdt de NEN 7510 in?

    eigenwijs overmoed overconfidence
    ActueelGovernance & Privacy

    Kort: phishing nummer één wegens overmoed, klok tikt voor cio’s (en meer)

    Leeftijdsverificatie
    ActueelGovernance & Privacy

    Bluesky kan kosten strenge leeftijdscontrole niet dragen

    ActueelSecurity & Awareness

    Anti-phishingtraining sorteert nauwelijks effect

    OpinieData & AI

    Van opensource naar ‘open washing’: waarom bedrijven nu misbruik maken van vertrouwen in licenties

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • – Phishing
    • – Ransomware

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs