Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

Nederlandse spam groeit

29 april 2004 - 22:00AchtergrondCloud & Infrastructuur
Sytse van der Schaaf
Sytse van der Schaaf

Internetaanbieders zien de afgelopen maand de hoeveelheid ongewilde reclameberichten sterk groeien. De kosten voor bestrijding van het probleem rijzen de pan uit.

Spam staat hoog op de agenda bij Nederlandse internetaanbieders. Dit bleek uit de sessie die brancheorganisatie van isp’s Nlip vorige week donderdag over dit onderwerp belegde. Vooral spam van Nederlandse afzenders zit de laatste tijd flink in de lift. Inmiddels zijn aanbieders meerdere euro’s per klant per jaar kwijt aan de bestrijding van spam.
Veel geld gaat naar de in misbruik gespecialiseerde helpdeskmedewerkers bij isp’s. Zij zijn driekwart van hun tijd kwijt met het behandelen van spammeldingen. Daarnaast zien isp’s zich gedwongen in blijvende vernieuwing van hun filtersoftware te investeren. Ook gaat een aantal isp’s inmiddels zover om individuele klanten die hun breedband pc slecht beveiligd hebben de keuze te geven: opschonen en dichttimmeren van het systeem of afsluiting van internet.

Handhaving

De Nlip praat op dit moment met het ministerie van Economische Zaken en telecomtoezichthouder Opta over de inrichting van de handhavingstaken. Besproken wordt hoe Opta en isp’s informatie over spam kunnen uitwisselen. De toezichthouder mag Nederlandse overtreders van de nieuwe spamregels een boete opleggen. De Eerste Kamer heeft vorige week de telecomwet, waar de spamregels onderdeel van uitmaken, zonder stemming aangenomen. Daarnaast is bij het ministerie van EZ een apart traject opgestart, onder meer om een voorlichtingscampagne over spam – bedoeld voor een breed publiek – op te zetten.
Dit voornemen van EZ en de proactieve houding van Opta is bij veel internetaanbieders in goede aarde gevallen. “Als sluitstuk is handhaving bij de bestrijding van spam heel belangrijk”, zegt Anne Wil Duthler, woordvoerster van Nlip. “Het is bij onze achterban goed gevallen dat de overheid de dialoog zoekt en afstemt hoe zij het beste informatie kan uitwisselen met internetaanbieders. Ook het feit dat de overheid energie wil steken in een brede voorlichtingscampagne over spam en het daarmee als een maatschappelijk probleem erkent, heeft veel cynisme uit de sector weggenomen.”< BR>

Meer over

E-mailmanagement

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slim verbonden en veilig georganiseerd

    Waarom connectiviteit en security onlosmakelijk verbonden zijn.

    Computable.nl

    Kies de juiste virtualisatie-aanpak

    Vergelijk drie krachtige open source-oplossingen: Proxmox, Kubernetes en OpenStack

    Computable.nl

    Beveiliging begint bij de Server

    Is serverhardware de blinde vlek in het securitybeleid? Waarom lifecycle-denken cruciaal is voor IT-security

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialData & AI

    AI in softwaretesten: tussen belofte e...

    De opkomst van kunstmatige intelligentie (AI) wekte hoge verwachtingen in de wereld van softwaretesten. Zelflerende testsuites, automatisch gegenereerde testgevallen en...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    AchtergrondSecurity & Awareness

    Twee dagen volle bak met prominente ot-rol

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Navo moderniseert it-infrastructuur met Oracle en Thales

    Luchtfoto van het datacenter-complex van Microsoft in Middenmeer.
    ActueelData & AI

    Microsoft breidt datacenter in Wieringermeer fors uit

    ActueelData & AI

    Amsterdams-Russische Nebius ‘hofleverancier’ van Microsoft

    OpinieInnovatie & Transformatie

    ASMI, de stille kracht achter chip van morgen

    Groei
    ActueelInnovatie & Transformatie

    ING: it-dienstensector groeit licht harder dan economie

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Ontvang Computable e-Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs