Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

Radio frequency identification (3)

20 mei 2004 - 22:004 minuten leestijdOpinieInnovatie & Transformatie
Martin Healey
Martin Healey

Rfid-toepassingen (uitgezonderd bijvoorbeeld militaire en beveiligingstoepassingen), zijn onder te verdelen in twee categorieën: bedrijfsgeoriënteerd en consumentgeoriënteerd. Bedrijfstoepassingen zijn voornamelijk gericht op de toevoerketen, hoewel ook andere logistieke- en distributiesystemen er voordeel bij zouden kunnen hebben. Consumentgerichte toepassingen hebben alles te maken met gedetailleerde markering van individuele goederen.

Er is een enorm verschil tussen het aantal tags dat nodig is voor de beide categorieën. Toevoerketenmanagement (scm, supply chain management) kan gericht zijn op individuele items, maar meestal zal het gaan over containers, pallets en dozen die moeten worden gevolgd. Het volume is laag in vergelijking met de hoeveelheden items die op de schappen liggen. Een ander groot verschil is de waarde per eenheid, en dat heeft weer zijn weerslag op de effectiviteit van rfid. Er is nog een cruciaal verschil: de sociale impact. Scm is een b2b-systeem (business-to-business) dat geen directe gevolgen voor de consument heeft, in tegenstelling tot de individuele items die door individuen worden gekocht.
Er zijn al consumentenprotestgroepen in het leven geroepen die bezwaar maken tegen het gebruik van rfid-tags. De bron van het probleem ligt niet in de winkel, maar daarbuiten. Het argument is dat alle goederen met een ingebouwde rfid-tag overal te detecteren zijn. Dat is een schending van de privacy. Op dit moment slaat dat nergens op omdat de tags te primitief zijn om enige details te bevatten en de goederen heel dicht bij de lezer gehouden moeten worden. In de toekomst zullen functies die vergelijkbaar zijn met actieve tags echter goedkoper worden en de klantinformatie valt dan uit te lezen uit een creditcard of klantenkaart en toe te voegen aan de tags van de individuele items -dus ook buiten de winkel. Een van de voorstellen behelst een rfid-lezersysteem dat de tag vernietigt na het lezen, maar dat is geen eenvoudige opgave. Een beter concept is het selectief wissen van gegevens uit de tag aan de hand van verschillende criteria in plaats van de hele tag uit te schakelen.
De huidige kosten van de tags zullen de mate van acceptatie voor een groot deel bepalen. Uiteraard zullen tags voor waardevolle items eerder geaccepteerd worden, waardoor de scm-systemen het eerst van de grond zullen komen. Daarvoor moeten we dankbaar zijn! Eenvoudige tags (duurdere actieve tags zijn gespecialiseerdere producten) kosten vandaag de dag vijf tot tien cent. Naar verwachting zullen deze tegen 2008 algemeen ingezet worden, en zal de prijs zakken naar één tot twee cent. Ik vind het een teleurstelling dat ze niet al algemeen worden toegepast voor kratten en pallets. Het heeft geen zin verder vooruit te kijken dan dat.
Een andere interessante technische ontwikkeling is de combinatie van tags met andere sensoren, vooral temperatuursensoren. De omgevingstemperatuur van de opslag bijvoorbeeld bepaalt grotendeels de houdbaarheid van bederfelijke waren. Door temperatuurregistratie kan een langere houdbaarheid mogelijk zijn (en minder kans op voedselvergiftiging). Er zijn meer van dit soort voorbeelden, waarvan sommige de hogere kosten van actieve tags rechtvaardigen.
Het zal waarschijnlijk geen groot probleem worden, maar toch moet de vraag wie voor de kosten van de tags en de lezers opdraait in een vroeg stadium worden beantwoord. Denk hierbij aan de ergernis die met de introductie van pin-automaten in winkels gepaard ging: de banken gingen ervan uit dat de winkeliers zouden betalen, terwijl de winkeliers dat een taak van de banken vonden. Los het op voor het een probleem wordt.
Samenvattend: begin met ‘houd het simpel’; concentreer je op het verminderen van de voorraad met scm voor je begint met het taggen van individuele producten.< BR>
 
Martin Healey, pionier ontwikkeling van op Intel gebaseerde computers en c/s-architectuur. Directeur van een aantal it-bedrijven en professor aan de Universiteit van Wales.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Innovatie in uitvoering: industrieel bouwen

    Wees voorbereid op de bouwplaats van de toekomst. De praktijk van verschillende manieren van industrieel bouwen

    Computable.nl

    Agentic AI in actie

    De stappen van automatiseren naar écht autonoom werken. Welke toepassingen zijn succesvol?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Pieter de Haer, Portfoliomanager Previder

    Partnerartikel
    AdvertorialCloud & Infrastructuur

    Hybride cloud: belofte of valkuil?

    Pieter de Haer, Portfoliomanager Previder De hybride cloud is de belofte van dit moment. Organisaties zien een model voor zich...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    Reza Sarshar
    Awards NieuwsInnovatie & Transformatie

    Digitale innovatie: van apps naar agents

    Frank Breedijk
    ActueelInnovatie & Transformatie

    Digitale soevereiniteit hoeft niet zwart-wit te zijn

    Kaarten energienet
    ActueelInnovatie & Transformatie

    Digitale kaarten versnellen stroomnetuitbreiding

    Reza Sarshar
    Awards NieuwsInnovatie & Transformatie

    ‘Innovaties bij grote organisaties van belang voor hele markt’

    OpinieInnovatie & Transformatie

    Europese regels drijven digitale infrastructuur in handen van niet-Europese giganten

    Richard Turk
    Awards NieuwsInnovatie & Transformatie

    Digitale transformatie is meer dan technologie alleen

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs