Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

Grens van spamfilters bereikt

07 oktober 2004 - 22:003 minuten leestijdAchtergrondInnovatie & Transformatie
Sytse van der Schaaf
Sytse van der Schaaf

In de VS is 80 procent van al het mailverkeer inmiddels spam. Europese bedrijven krijgen aanzienlijk minder onzinberichten op zich afgevuurd. Dat kan in de toekomst snel veranderen.

De huidige technieken om spam tegen te houden voldoen niet langer. De stroom van ongewenste, commerciële mailberichten wordt daarvoor te groot. Dit zei Dave Anderson, ceo van Sendmail, op het congres Email Management Europe, dat vorige week plaatsvond in Amsterdam. “In de VS worden quarantaine-systemen, waar spam geparkeerd wordt, in korte tijd overspoeld met duizenden onzinberichten. Filtersystemen zijn niet schaalbaar genoeg om deze stroom aan te kunnen. Amerikaanse beheerders maken zich ernstig zorgen over de continuïteit van hun mailverkeer.”

Boosdoener

De grootste boosdoeners zijn gehackte computers met een breedbandverbinding die zonder dat de eigenaar dat merkt duizenden spamberichten versturen. Anderson schat dat ruim vier miljoen gekraakte pc’s verantwoordelijk zijn voor 80 procent van alle spam. Een nieuwe filtertechniek, die in het domeinnaamsysteem controleert of een bericht van een legitieme server afkomstig is, maakt het mogelijk om mail van deze oorsprong in de toekomst te weigeren zonder deze op te hoeven slaan.

  
Wie de spamstatistieken van Messagelabs erop naslaat zou kunnen denken dat het goed gaat met de spambestrijding in Nederland. In juni dit jaar kreeg nog 41 procent van alle mail het stempel spam opgedrukt. Een maand later daalde dit tot 34,6 procent. Volgens Paul Wood, beveiligingsanalist bij antivirusfabrikant Messagelabs, ligt het lage percentage spam aan het geringe aantal mailsystemen dat het bedrijf in Nederland in opdracht op spam filtert. Wel heeft Wood ook in andere landen in juli spam zien afnemen; ook spammers gaan met vakantie. Hij verwacht dat organisaties in Nederland en andere Europese landen binnen een half jaar net zoveel spam ontvangen als hun Amerikaanse collega’s.
In Europa is het spamprobleem nu nog een stuk minder nijpend dan in de VS. Hooguit de helft van het mailverkeer bestaat uit spam. Dit is nog goed te behappen met de bestaande filtertechnieken. Alleen zal dit tij ook in Europa snel keren als Amerikaanse spammers door beperkingen op hun thuismarkt hun aandacht naar het buitenland verleggen, verwacht Anderson.

Beheerdienst

BT lanceerde tijdens het congres een beheerdienst voor mail. Via het MMP-systeem (Message Management Platform) kunnen bedrijven het complexe beheer van mailsystemen in handen geven van het telecomconcern. Volgens Menno Lijkendijk, marktontwikkelaar bij BT, is het beheer van mailsystemen door de invoering van filtersoftware en andere beveiligingsoplossingen van verschillende fabrikanten steeds ingewikkelder geworden.
Getronics kondigde vorige week een vergelijkbare beheerdienst aan. Deze ict-dienstverlener ruikt kansen omdat bedrijven door nieuwe regelgeving als de Sarbanes-Oxley-wet, Ifrs, Basel II en de code Tabaksblat hun bedrijfsinformatie inclusief mail zorgvuldig moeten beheren en archiveren. Hoewel bij veel organisaties de formele communicatie via mail verloopt, komen archivering en controle van deze informatiestroom nauwelijks voor.< BR>

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Agentic AI in actie

    De stappen van automatiseren naar écht autonoom werken. Welke toepassingen zijn succesvol?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Meer lezen

    AchtergrondCarrière

    Gazonnetje of golfbaan maaien via de cloud

    OpinieData & AI

    Het is niet alles goud wat er blinkt: belang van pragmatisme rondom ai

    OpinieInnovatie & Transformatie

    20 jaar tech: 10 lessen in leiderschap en groei

    OpinieInnovatie & Transformatie

    Van edge naar enterprise: hoe Nederland toekomst van ai vormgeeft

    Innovatie & Transformatie

    Lummelaars veranderen de wereld

    Netwerk, hub, organisaties
    ActueelData & AI

    Ook Amsterdam krijgt eigen ai-hub

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • – Phishing
    • – Ransomware

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs