Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Accenture bepleit ‘Shared service center’ overheden

18 februari 2005 - 10:12ActueelGovernance & Privacy
Rik Sanders
Rik Sanders

Topambtenaren geloven heilig in de voordelen van 'shared service centers'. Ook in Nederland zijn miljoenenbesparingen mogelijk. Dat concludeert Accenture uit een onderzoek in dertien landen. De praktijk blijkt echter weerbarstig.

Uit het wereldwijde onderzoek ’Driving high performance in government: maximizing the value of public-sector shared services’ blijkt dat de meerderheid van de ondervraagde topambtenaren gelooft in de meerwaarde van een ’shared service center’. Accenture definieert dit concept als het concentreren van administratieve en ondersteunende taken, zoals personeelszaken, financiën, inkoop en ict.

 

Overheden staan onder druk hun interne processen anders in te richten, om kostenbesparingen en verbeteringen van de bedrijfsvoering te realiseren. Een ’shared service center’ is een oplossing hiervoor. Een grove rekensom leert Eric van den Bos, associate partner bij Accenture Nederland, dat invoering ervan honderden miljoenen euro’s kan besparen. Ook in Nederland staan zulke centra daarom op het lijstje van overheidsorganisaties, zowel op rijks- als lokaal niveau (grote steden, politie).

“Maar”, tekent Van den Bos aan, “ambtenaren worstelen met het opzetten van dit soort complexe projecten die over organisaties of afdelingen heen gaan. Daar is nog weinig ervaring mee opgedaan.” Hij wijst nog op andere knelpunten als de versplinterde besluitvorming, het consensusdenken en de weinig flexibele manier van aanbesteden.

 

Een uitgebreider artikel over dit onderwerp staat in de Computable van 18 februari 2005.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    GenAI: Veiligheidsrisico of wapen tegen dreiging?

    Wat AI betekent voor jouw securityaanpak? Alles over de risico’s en strategieën om GenAI verantwoord in te zetten.

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Beveiliging en IT samen sterk tegen bedreigingen

    Deze paper geeft concrete strategieën en handvatten om IT en Security effectiever te integreren.

    Meer lezen

    Computable.nl
    ActueelInnovatie & Transformatie

    Omzet Accenture 12 procent in de lift

    4 reacties op “Accenture bepleit ‘Shared service center’ overheden”

    1. Jan schreef:
      18 februari 2005 om 15:42

      Aaaargh. Vertel mij wat succesvolle shared service projecten zijn?
      Die zijn er niet (of nauwelijks). En als ze er zijn dan niet door toedoen van Accenture.
      Mooie rapporten om na ERP en CRM de urenmolen draaiende te houden.

      Login om te reageren
    2. Leon Dohmen schreef:
      18 februari 2005 om 16:23

      Uit eigen onderzoek en ervaring blijkt dat bij het (in)richten van Shared Service Centers (SSC) voor IT Servicemanagement het verschil in volwassenheid van de betrokken afdelingen een goede samenwerking binnen het SSC belemmert. Elke afdeling heeft als het ware zijn eigen routines, kennis & vaardigheden en kwaliteitsniveau. Hierdoor is de (gezamenlijke) doelstelling van een goedkopere en betere bedrijfsvoering in een SSC niet vanzelfsprekend. In het veranderingsproces dient de veranderaanpak gericht te zijn op het opheffen van deze verschillen in volwassenheid. Binnenkort verschijnt in het vakblad Informatie een artikel wat deze aanpak en de behaalde resultaten beschrijft

      Login om te reageren
    3. Jos Verberkmoes schreef:
      21 februari 2005 om 17:48

      Zouden we zo wel de overheidslasten voor de burger kunnen terug dringen? Zo ja, dan zouden we nog morgen het op de politieke agenda moeten zetten!

      Login om te reageren
    4. matthijs schreef:
      21 maart 2005 om 13:58

      De overheid zal geen kosten besparen door de invoer Shared service centers. Oorzaak hiervan is niet dat zoals Van den Bos stelt “ambtenaren worstelen met het opzetten van dit soort complexe projecten en beperkte ervaring. Maar terughoudendheid wat betreft reorganisaties en het wegsaneren van medewerkers, zodat gemaakte investeringen in dure projeceten met externe partijen (zoals Accenture) nooit terugverdient worden. Accenture denkt daarbij teveel in processen en IT-systemen ipv mensen en bedrijfscultuur. De business cases werken op die manier dus nooit

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs