Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Aantal servicemanagement-licenties gaat omhoog

08 maart 2005 - 12:26ActueelGovernance & PrivacyIndependenttool
Redactie Channelweb
Redactie Channelweb

Gebruikers van servicemanagement-tools verwachten het komende jaar meer licenties aan te gaan schaffen. Dit blijkt uit marktonderzoek van Independenttool, een onafhankelijke informatieprovider die organisaties helpt bij de oriëntatie en selectie op het gebied van tools.

Men is over het algemeen erg te spreken over de kwaliteit van het aanbod aan tools. Met name de mogelijkheden voor servicedesk, incident management en change management vallen erg in de smaak. Independenttool ondervroeg 220 Nederlandse gebruikers van applicaties voor servicemanagement over hun huidige licenties, uitbreidingsplannen en tevredenheid. De belangrijkste conclusies waren:

– Klanten verwachten licentie-portefeuille uit te breiden.
– Alle tools voldoen aan de verwachtingen.

Maar liefst 43 procent van de huidige gebruikers van servicemanagement-tools verwacht het komende jaar het aantal licenties uit te gaan breiden. Slechts 5 procent verwacht een afname van het aantal licenties. Momenteel is het aantal licenties bij Nederlandse organisaties nog beperkt; ruim een derde heeft slechts 0 tot 10 ‘named’ licenties (één gebruiker op naam). ‘Concurrent’ licenties (één licentie die gebruikt kan worden door een aantal medewerkers) zijn er meer: zo’n vijftien procent van de ondervraagde partijen bezit tussen de 50 en 250 licenties, maar het overgrote deel heeft er minder dan 50.

Uit het onderzoek blijkt dat de gebruikers van servicemanagement-tools onverdeeld positief zijn over de kwaliteit van de tools. De respondenten belonen de ondersteuning van de ITIL-processen en de servicedesk met gemiddeld voldoende rapportcijfers. De klanten zijn vooral positief over de onderdelen service desk (gemiddeld rapportcijfer 8,4) en incident management (8,1). Minder populair zijn de ondersteuning van financieel management (een krappe voldoende met 5,5) en configuratie management (5,6).

Op basis van deze cijfers ziet de topdrie van aanbieders er op dit moment als volgt uit:
1. InfraActive en TOPdesk
2. Touchpaper Vega
3. Assyst en Expertdesk

Meer over

Diensten

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    GenAI: Veiligheidsrisico of wapen tegen dreiging?

    Wat AI betekent voor jouw securityaanpak? Alles over de risico’s en strategieën om GenAI verantwoord in te zetten.

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Beveiliging en IT samen sterk tegen bedreigingen

    Deze paper geeft concrete strategieën en handvatten om IT en Security effectiever te integreren.

    Meer lezen

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Kort: Conscia neemt Open Line over, 6,1 miljoen voor 3d-oplossing tandenknarsen (en meer)

    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    Eigen datacenter, colocatie of cloud?

    OpinieSecurity & Awareness

    NIS2 is geen bedreiging (maar gouden kans voor it-kanaal)

    NIS2
    ActueelGovernance & Privacy

    NIS2 wordt bureaucratisch monster, vrezen Duitsers

    AchtergrondSecurity & Awareness

    Dit gaat NIS2 jouw bedrijf aan tijd en geld kosten

    compliance
    OpinieGovernance & Privacy

    Waarom Dora- en NIS2-compliance beginnen met assetmanagement

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialData & AI

    Private AI helpt gemeenten met vertrou...

    In een tijd waarin gemeenten geconfronteerd worden met groeiende verwachtingen van burgers, toenemende wet- en regelgeving en druk op budgetten,...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs