Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Frontrange versterkt band

24 maart 2005 - 23:004 minuten leestijdAchtergrondFinanciële dienstverlening
Gijs Hillenius
Gijs Hillenius

Een voorbeeld van een ‘kleine’ crm-leveranciers (customer relation management) is het Amerikaanse Frontrange. In de Benelux heeft het zo’n 350 klanten, voor zowel het crm-pakket Goldmine als de helpdeskoplossing Heat.

Oost-Europa loopt voorop
Hét voordeel van Frontrange is, zo vindt tenminste topman Michael McCloskey, dat het zich beperkt tot gebruiksgroepen niet groter dan zo’n vijftig personen. “Dat kunnen de grote jongens niet.” Die schaal verklaart de populariteit van Goldmine en Heat in Aziatische landen, zegt McCloskey.
De grootste kansen ziet hij in Oost-Europa en Rusland. Volgens McCloskey zijn daar vooral grote bedrijven hard aan het moderniseren. Sinds negen maanden wordt er flink verkocht, merkt hij. Het is voor Frontrange de snelst groeiende regio.
“De opdrachten daar zijn veel groter dan die we uit West-Europa gewend zijn. Sterker nog, het gemiddelde Oost-Europese contract is groter dan contracten in welk ander land dan ook.” Geen wonder dat Itsm, het nieuwste product van de crm-fabrikant eerder beschikbaar was in de Oosteuropese landen dan in Nederland. De gelokaliseerde versie is hier vanaf begin februari verkrijgbaar.
Groei van het aantal Nederlandse klanten was voor Frontrange recent reden een Nederlander aan te stellen om de landelijke belangen te behartigen. “We hadden nauwelijks contact met de gebruikers”, vertelt Cees Broere, met ingang van februari in dienst als verkoopmanager Benelux. Hij wil de banden met gebruikers in het mkb opbouwen en zorgen dat opmerkingen, ontwikkelsuggesties en eventuele problemen uit Nederland worden opgepikt in Californië.
“De relaties waren inderdaad iets te zwak”, erkent Michael McCloskey, sinds twee jaar de baas van het bedrijf. “We willen gebruikers hier meer vertrouwen geven.”
Frontrange richt zich op bedrijven waar vijftig of minder medewerkers baat hebben bij de crm-toepassingen. Nederland is interessant vanwege het grote aantal call-centra. Broere: “In Ierland hebben ze er daar veel van, maar Nederland telt er ook zo’n zestienhonderd.” McCloskey: “Veel bedrijven realiseren zich eigenlijk niet dat ze een afdeling hebben die dit soort werk doet. Ik zie hier aardig wat mogelijkheden.”
Kansen inschatten lijkt McCloskey wel te kunnen. Sinds hij de teugels bij Frontrange in handen heeft, laat het bedrijf weer goede financiële resultaten zien. De licentie-inkomsten groeiden de afgelopen drie maanden 29 procent in vergelijking met een jaar eerder. “Over een jaar moeten we op een omzet zitten van honderd miljoen dollar. Daar mag je me op vastpinnen.”

Vriendendienst

Het softwarebedrijf zat enkele jaren terug in een flinke dip, aldus de ceo. De zittende ploeg medewerkers was murw. “Een vriend vroeg of ik wilde helpen. Dat kan je niet weigeren.” Nadat hij een deel van het nieuwe team, managers maar ook ontwikkelaars, had binnengehaald “voelde ik me verplicht te blijven”. Inmiddels is zo’n 80 procent van het personeel nieuw. “En we hebben drie keer zoveel mensen in dienst als verkoper.”
Een van de opvallende prestaties van de nieuwe generatie, is het herontwerp van Heat, de applicatie voor service-afdelingen en ict-helpdesks. Dit is het afgelopen jaar geschikt gemaakt voor en gebouwd in Microsofts .Net-platform. “Kijk naar de markt”, licht McCloskey toe. “Die wordt door Microsoft overheerst.” Daarom vindt hij werken in .Net slim: het stelt Frontrange in staat snel met nieuwe producten en modules te komen. Daarnaast zijn de kosten voor het opbouwen van een .Net-infrastructuur verwaarloosbaar, zo stelt de ceo. “Hadden we dit in Java gebouwd, dan moeten onze gebruikers bijvoorbeeld een dure BEA J2EE-server hebben. Dat zou ons uit de markt prijzen.”
De dominantie van Microsoft helpt McCloskey. Hij vreest niet dat Goldmine uit de markt gedrukt wordt door de crm-toepassing die softwaregigant Microsoft ontwikkelt met de software van erp-/crm-fabrikanten Navision en Great Plains. “Crm van Microsoft komen wij nauwelijks tegen. De massa-markt en basis-gereedschappen, dat is wat Microsoft bedient en levert. Het is daarom niet goed in het leveren van flexibele, makkelijk aanpasbare toepassingen. Het roomt straks de onderkant van de crm-markt af, maar daar zitten wij niet. Een crm-toepassing inbouwen is daarnaast niet eenvoudig. Met Goldmine zitten we dan ook zeker de komende vijf jaar goed.”

Itsm opvolger Heat

Niet alleen dit oude verkoopsucces is geschreven voor .Net. Frontrange maakt lawaai rondom een nieuw product voor it-afdelingen, met de onmogelijk naam Itsm (IT Service Management). De toepassing moet het voor ict-teams, die werken volgens de Itil-gedragsregels makkelijker maken. McCloskey: “Het belang van Itil voor het werk van ict’ers is duidelijk. Een crm-applicatie die daarbij rekening houdt, helpt bij het sturen en beslissen.”
Itsm bestaat nu uit acht onderdelen. Die moeten ict-afdelingen bijstaan bij strak omschreven dienstverlening of juist zelfbediening, het beheer van incidenten en problemen, versiebeheer en het managen van veranderingen, configuraties of beschikbaarheid van software.
Heat-gebruikers hoeven zich voorlopig geen zorgen te maken over hun huidige toepassing. Itsm kan worden ingezet boven op Heat. Echt zwart op wit wil McCloskey het nog niet zien, maar op termijn zal Itsm Heat vervangen, zo knikt hij.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    In detail: succesvolle AI-implementaties

    Het implementeren van kunstmatige intelligentie (AI) biedt enorme kansen, maar roept ook vragen op. Deze paper beschrijft hoe je als (middel)grote organisatie klein kunt starten met AI en gaandeweg kunnen opschalen.

    Computable.nl

    Hoe krijgen we weer grip op cloud-kosten?

    De enorme toename van public cloud gebruik binnen organisaties zorgt voor uitdagingen in de relatie tussen IT en Finance. Samen zijn ze de grip op de cloud-kosten kwijtgeraakt.

    Computable.nl

    Cybercrime Trendrapport 2024

    Een uitgebreide paper over de nieuwste bedreigingen en ruim 50 best-practices in beveiliging.

    Meer lezen

    ActueelCarrière

    Groningers verkopen crypto-platform voor 2,9 miljard dollar

    ActueelData & AI

    Cyberverzekeringen schieten tekort terwijl risico’s groeien

    Contract ondertekenen
    ActueelFinanciële dienstverlening

    Capgemini koopt Nederlandse dochter Delta Capita Group

    Rabobank
    ActueelData & AI

    Ai helpt geplaagde Rabobank in strijd tegen witwassen

    Touwtrekken duel strijd gevecht battle
    OpinieFinanciële dienstverlening

    Opensource en eigendom vormen geen culturele strijd

    ActueelFinanciële dienstverlening

    Topicus lanceert bankingplatform: Akkuro

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs